Ekonomija

Kineski električni automobili i dalje voze ka evropskom tržištu

Kineski proizvođači električnih vozila i dalje mogu da opstanu u EU, bilo apsorbovanjem novih tarifa ili otvaranjem novih fabrika u regionu, piše "Ejža tajms"
Kineski električni automobili i dalje voze ka evropskom tržištu© Tanjug/AP Photo/Achmad Ibrahim

Evropska unija (EU) i dalje je privlačno tržište za kineske proizvođače automobila čak i nakon što je blok uveo carine od 17 do 38 odsto na kineska električna vozila (EV) početkom meseca, ukazao je docent na Politehničkom univerzitetu u Hong Kongu Fan Di.

"Konkurencija na kineskom tržištu električnih vozila je žestoka jer lokalni proizvođači automobila snižavaju cene. Kineski proizvođači električnih vozila moraju da odu u inostranstvo kako bi pronašli mesta gde mogu da iskoriste svoje proizvodne kapacitete i prošire se", rekao je Fan Di za "Ejža tajms".

Kako su nove tarife EU znatno niže od tarife od 100 odsto koju su SAD nametnule u maju, kineski proizvođači električnih vozila i dalje mogu da opstanu u EU, bilo apsorbovanjem novih tarifa ili otvaranjem novih fabrika u regionu, ukazuje sagovornik kineskog medija.

Kineski zvaničnici i proizvođači automobila rekli su da će pokušati da reše pitanje evropskih carina pregovorima sa svojim kolegama iz EU. Ako dve strane ne postignu kompromis, privremene carine će postati trajne u novembru.

Rojters je izvestio da nemačko Ministarstvo ekonomije nije donelo odluku tokom neobavezujućeg glasanja Evropske komisije u ponedeljak o uvođenju carina na kineska električna vozila. Španija, Francuska i Italija navodno podržavaju predložene carine.

"Kineski proizvođači neće odustati od evropskog tržišta jer ljudi u bloku zarađuju više novca od onih u zemljama u razvoju. Ali na kraju krajeva, carine su neka vrsta trgovinske barijere. One će negativno uticati na komunikaciju i interakciju između kineskog lanca snabdevanja i evropskog tržišta", kazao je Fan.

On je dodao da iako kineski proizvođači električnih vozila imaju prednost kada su u pitanju cene i mogu da apsorbuju nove carine EU, moraće da podignu svoje prodajne cene ako se suoče sa većim carinama.

Podseća se da je BID, najveći kineski proizvođač električnih vozila, objavio 9. jula da će otvoriti fabriku u Turskoj vrednu milijardu dolara. Novo postrojenje, koje bi trebalo da počne sa proizvodnjom do kraja 2026. godine, imaće maksimalni proizvodni kapacitet od 150.000 vozila godišnje. Fabrika će otvoriti oko 5.000 radnih mesta.

Kineski "SAIK Motor korp", koji poseduje britanski "Em-Dži motor", navodno pregovara sa španskim Ministarstvom industrije o izgradnji svoje prve fabrike električnih vozila u Evropi. Kompanija takođe razmatra otvaranje fabrike u Mađarskoj ili Češkoj. I drugi kineski proizvođači EV, kao što su "Čeri" i NIO, planiraju da otvore svoje prve fabrike van Kine u Španiji, odnosno Mađarskoj. 

"Verovatno je to nešto što će mnoge evropske vlade želeti da vide jer se nadaju da će obnoviti svoju industriju proizvodnje automobila", rekao je Fan.

On je dodao da proizvodnja električnih vozila u Evropi može pomoći kineskim automobilskim kompanijama da skrate vreme isporuke, lakše dobiju povratne informacije od tržišta i prilagode svoju proizvodnju tako da odgovaraju potrebama lokalnih tržišta.

Fan i njegov tim su analizirajući podatke kompanija koje se nalaze na berzi u SAD i njihovih dobavljača u inostranstvu, otkrili su da su transakcije između američkih kupaca i kineskih dobavljača smanjene za 18,42 odsto nakon što je Trampova administracija započela trgovinski rat između SAD i Kine uvođenjem carina na kineske proizvode. 

On je istakao da to opadanje od 20 odsto nije uzrokovano samo odlukom američkih kupaca da se udalje od Kine, već i preseljenjem nekih kineskih proizvodnih pogona u zemlje ASEAN-a, uključujući Vijetnam.

image