Ekonomija

Ruski dizel stizaće u Evropu i nakon sankcija

Kako bi dizel bio prihvaćen kao gorivo koje nije ruskog porekla, Velika Britanija, EU i Interkontinentalna berza (ICE) zahtevaju da on bude prerađen van Rusije
Ruski dizel stizaće u Evropu i nakon sankcijawww.globallookpress.com © © Victor Lisitsyn, Виктор Лисицын

Ruski dizel stizaće u Evropu i posle stupanja na snagu sankcija EU na uvoz ruskih naftnih derivata 5. februara jer regulatori teško mogu da utvrde poreklo goriva nakon što prođe kroz druge zemlje, preneo je Rojters.

Uz to, kako bi dizel bio prihvaćen kao gorivo koje nije ruskog porekla, Velika Britanija, EU i Interkontinentalna berza (ICE) zahtevaju da on bude prerađen van Rusije. Na sajtu vlade Velike Britanije objašnjava se da prerada na koju se ovo odnosi, podrazumeva da je proces rezultirao nastankom novog proizvoda ili predstavlja važnu fazu u proizvodnji.

Mešanje ruskog dizela sa neruskim ekvivalentom neće promeniti njegovo poreklo ni ako se obavlja van granica Rusije, ali prerada ruskog sirovog "urala" u dizel hoće, pod uslovom da se ne obavlja u granicama Ruske federacije.

Teškoće u utvrđivanju porekla nafte nakon što je prečišćena i dizela, nakon mešanja, znače da će deo ruskog dizela verovatno biti uvezen iz drugih zemalja, kao što su Indija i Turska i isporučen na evropsko tržište.

Prema procenama analitičara koji prate dešavanja na tržištu naftnih derivata, Evropa treba da nadomesti do 600.000 barela nafte dnevno koliko je uvozila iz Rusije.

Uprkos potrebama, rizik povezan sa kupovinom ruskog goriva udružen sa poteškoćama oko osiguranja isporuka, verovatno će dovesti do toga da će samo ograničene količine ruske nafte stizati do evropskog tržišta i da će ih dostavljati manji dobavljači, procenjuje Rojters.

Isporuke će u glavnom evropskom centru za trgovinu i skladištenje Amsterdam-Roterdam-Antverpen, nadgledati holandska carina, zajedno sa britanskim nadležnim organima i Interkontinentalnom berzom. Oni će proveravati sertifikate o poreklu dobara koja se uvoze, a u slučaju nedoumica mogu zatražiti dodatnu dokumentaciju. Predmet provere biće i to da li je nafta lokalno prerađena.

Takođe, Velika Britanija, EU i ICE pod ruskim dizelom smatraju onaj koji je otpremljen i pretovaren negde drugde.  

Gotovo je nemoguće pratiti poreklo pomešanog ili prerađenog dizela i pretovare sa broda na brod, rekla su za agenciju dva izvora iz industrije upućena u uvoz.

Obim pretovara sa broda na brod značajno je porastao od februara kada su u pitanju tankeri povezani sa Rusijom.

"Ako ste dopremili ruski dizel u luku sa manjim ograničenjima, možete da ga pomešate i izdate sa drugačijim tovarnim listom", rekao je jedan od izvora Rojtersa.  

Ruski dizel mogao bi da bude dopremljen do zemalja poput Turske i Indije i odande ponovo izvezen. Sa ruskih brodova u Turskoj bi gorivo moglo biti prebačeno na tankere srednje veličine, dok stručnjaci procenjuju da bi Indija mogla da poveća preradu ruskog "urala", koji bi zatim izvozila u Evropu.

Ograničenje cene ruske nafte, koje su usvojile zemlje EU, G7 i Australija i koje je stupilo je na snagu 5. decembra, dovelo je do toga da vlasnici velikih tankera više ne primaju rusku naftu, ali će posao preuzeti manje trgovačke kompanije koje već koriste "flotu u senci" sa osiguranjem pribavljenim od indijskih dobavljača.

Prema procenama, 111 starijih tankera prodato je privatnim brodarskim preduzećima od februara ove godine.

Ovakav "zaobilazni" način isporuke ruske nafte rezultiraće većim logističkim troškovima, težim nabavljanjem tankera i konačno višim cenama uvezenih energenata.

 

 

 

image