Tržište automobila u Rusiji, više nego bilo koje drugo, pokazuje rastuću važnost Kine na ekonomskom planu u sektoru iz kojeg su se posle 24. februara ove godine povukle zapadne kompanije, zaključuje Rojters.
Kineski automobilski brendovi, prema podacima na koje se poziva agencija, mogu da računaju na trećinu ruskog tržišta.
Kupovina putničkih automobila i manjih komercijalnih vozila pala je za oko 61 odsto u odnosu na prošlu godinu, budući da su zapadne sankcije onemogućile Rusiju da uvozi određene materijale, uz potražnju koja je opala i visoke cene koji su poremetili ovaj sektor.
Međutim, prodaja kineskih putničkih automobila, poput "havala", "čerija" ili "dželija", porasla je, dostigavši 16.138 prodatih vozila u novembru, gotovo duplo više u odnosu na januarskih 8.235. Kineski udeo na tržištu dostigao je 31 odsto, navodi Rojters pozivajući se na podatke ruske statističke agencije "Autostat".
U novembru u Rusiji je kupljeno 46.403 novih automobila i prodaja bi mogla dostići ukupno 600.000 vozila u ovoj godini, iznosi Asocijacija evropskih biznisa (AEB).
"Proizvodnja zapadnih automobilskih brendova je vrlo mala, ima veoma malo uvoza, pa je tržište podeljeno između ruskih i kineskih proizvođača", rekao je Rojtersu Vladimir Bespalov, analitičar auto-tržišta.
Agencija navodi da u nedavno najavljenoj obnovljenoj proizvodnji legendarnog ruskog "moskviča" po svoj prilici učestvuje kineski proizvođač "JAC", čiji se delovi motora, dizajn i platforma koriste za pravljenje obnovljenog sovjetskog brenda.
"Moskvič" je saopštio da radi sa stranim partnerom, ali ga nije imenovao, dok "JAC" nije odgovorio na zahtev za komentar.
Većina zapadnih proizvođača automobila povukla se sa ruskog tržišta i zatvorila fabrike u ovoj zemlji pošto je ruska vojska prešla granice Ukrajine 24. februara. Među njima je i francuski "Reno" čiji je udeo u fabrici otkupila država, uz uslov da mogu otkupiti nazad svoje akcije u roku od šest godina. Bivša "Renoova" fabrika sada će proizvoditi "moskvič", za koji, prema pretpostavkama Rojtersa, ima kineskog partnera.
Bespalov procenjuje da će, ako ekonomska situacija ostane nepromenjena, kineski proizvođači, uključujući "moskvič", moći da računaju na oko 35 odsto udela u prodaji u Rusiji sledeće godine, a tržište će u 2023. imati izgleda da se oporavi i dostigne 800.000 prodatih vozila.
U prvih deset meseci ove godine, Rusija je bila šesti najveći uvoznik automobilskih proizvoda iz Kine, uključujući automobile i delove, podaci su kineske Asocijacije proizvođača automobila.