Muslimani protiv "Koka-Kole": Bojkot skupo košta zapadne konglomerate

Sukob u Gazi i okretanje lokalnim firmama uticali su na prihode zapadnih kompanija

Bojkoti zapadnih brendova hrane i pića u muslimanskim zemljama žestoko pogađaju prihode multinacionalnih kompanija i njihovih franšiznih operatera.

Od Egipta, Indonezije i Saudijske Arabije do Pakistana, potrošači izbegavaju robu koju proizvode kompanije kao što su "Koka-Kola", "Starbaks", "Mondelez", "Pica hat" u znak protesta zbog njihove podrške Izraelu u ratu u Gazi.

"Ovo je događaj bez presedana. Dužina ovog sukoba je bez presedana. Intenzitet je bez presedana", rekao je "Fajnenšel tajmsu" Amarpal Sandhu, izvršni direktor "Amerikana restorantsa", kompanije koja upravlja brendovima kao što su Kej-Ef-Si (KFC), "Pica hat" i "Krispi krim" širom Bliskog istoka i Kazahstana.

Bojkot je toliko široko rasprostranjen da utiče na poslovanje zapadnih kompanija. I njihov profit.

Tokom objavljivanja podataka o zaradi u drugom kvartalu, mnoge multinacionalne kompanije su mahom izbegavale da se direktno pozabave ovim pitanjem, neodređeno se pozivajući na geopolitičke tenzije.

Zapadni brendovi koji su govorili o bojkotu snažno su odbacili percepciju da podržavaju određenu stranu u sukobu. Kris Kempčinski, izvršni direktor "Mekdonaldsa", koji je na osnovu polugodišnje zarade rekao da rat i dalje "negativno utiče" na poslovanje, ranije je osudio "dezinformacije" koje pogađaju lokalne operatere.

U Pakistanu, domu druge najveće muslimanske populacije na svetu posle Indonezije, vlada je u julu obećala da će formirati komitet za identifikaciju i bojkot proizvoda kompanija koje "direktno ili indirektno" podržavaju Izrael ili njegovu vojsku.

"Koka-Kola Ičecek", podružnica firme u ​​Pakistanu, prijavila je da je obim prodaje u zemlji u prva tri meseca 2024. godine pao za skoro četvrtinu u odnosu na prethodnu godinu, za šta su okrivili "makroekonomske prepreke" ne pominjući posledice rata u Gaza.

Istovremeno, jača konkurencija lokalnih kompanija što je još jedan razlog zašto zapadni konglomerati gube zaradu.

"Tokom proteklih 10 godina videli smo da se narativ pomera ka protekcionizmu, tradiciji, nacionalnim i lokalnim brendovima", kaže analitičar iz "Bernstina" Danilo Gariđulo. "Narativ da su zapadni brendovi vrhunski, dok je lokalna roba slabijeg kvaliteta i jeftinija" je nestao, dodao je.