Brazil EU: Ne želimo vaša električna vozila
Sporazum o slobodnoj trgovini "krave za automobile" između Evrope i Južne Amerike mogao bi da pretrpi neke promene u poslednjem trenutku.
Za Brazil, dogovor je moguć sve dok je uvoz električnih automobila ograničen, rekle su diplomate za "Politiko". Za Evropsku uniju, to se može dogoditi samo dok se krave ne uzgajaju na krčenoj zemlji.
Ova dva pitanja stoje na putu još jednog pokušaja da se završe razgovori o stvaranju zone slobodne trgovine između EU i bloka Merkosura koja bi obuhvatala skoro 800 miliona ljudi i činila petinu globalnog BDP-a.
Dve strane su u pregovorima već četvrt veka i rastu nade da bi mogle - možda - konačno da postignu sporazum na samitu G20 u Riju u novembru.
To bi predstavljalo veliku geopolitičku pobedu za predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen. I stvorilo bi šansu da se zaustavi pad trgovine koji je doveo do toga da je EU – najveći trgovinski partner regiona pre samo deceniju – izgubila od Kine.
Dogovor sa Merkosurom - koji obuhvata Argentinu, Brazil, Paragvaj, Urugvaj i novopridošlu Boliviju - izmakao je Fon der Lajen u njenom prvom mandatu. Francuski predsednik Emanuel Makron intervenisao je ranije ove godine da odloži pregovore, povinujući se protestima farmera koji se plaše poplave brazilske i argentinske govedine. To je frustriralo zemlje koje podržavaju dogovor na čelu sa Nemačkom.
Četiri petine izvoza Merkosura u EU su primarna roba - uključujući minerale, govedinu i soju. Sa druge strane, 90 odsto izvoza EU čini industrijska roba, kao što su mašine, farmaceutski proizvodi i automobili.
Brazil (inače prvobitni član BRIKS-a), koji vodi pregovore u ime Merkosura, sada traži zaštitu od budućeg uvoza evropskih električnih vozila u vidu dodatnih zaštitnih mera, rekao je diplomata Merkosura.
Za Brazil, zaštitne mere - koje bi ograničile uvoz kada se dostigne određeni obim - predstavljaju direktan odgovor na mere trgovinske odbrane od kineskih električnih vozila koje su EU, Sjedinjene Države i Kanada usvojile poslednjih meseci.
"Brazil i Argentina tradicionalno veoma štite svoju autoindustriju. Sporazum EU-Merkosur je prvi veliki ustupak u ovoj oblasti", rekao je Geraldo Vidigal, brazilski profesor međunarodnog trgovinskog prava na Univerzitetu u Amsterdamu.
"U početku, dogovor nije uključivao EV, ali su ona tako brzo stizala da sada postoje značajna ulaganja u izgradnju domaće industrije električnih vozila i oni ne bi želeli da previd u pregovorima sa EU probije rupu u tome."