Patriotizam košta: Koliko se plaća reč Srbija u imenu firme
Vlasnik svake radnje ili restorana mogao je nekad na tabli da istakne ime države u kojoj je pokrenuo biznis, ali ovo pravo u Srbiji od nedavno imaju samo privredna društva i to one firme koje plate taksu od oko 658.000 dinara, odnosno nešto više od 5.500 evra. Frizerski saloni, obućari, vodoinstalateri i drugi preduzetnici ne mogu više da koriste reč Srbija u imenu svoje radnje. Među firmama koje koriste Srbija u imenu najviše je javnih preduzeća i stranih kompanija koje posluju u našoj zemlji, dok za manje firme domaćih investitora taksa očigledno nije pristupačna.
U Agenciji za privredne registre (APR) za RT Balkan kažu da u Srbiji posluje 141 privredno društvo koje u svom nazivu ima reč – Srbija. Od početka godine, jedna firma je upisana u registar sa imenom republike u kojoj posluje, dok su tokom prošle godine odobrenje dobila dva privredna društva.
Patriotizam košta, pa je verovatno to i razlog što sve manje vlasnika firmi "krsti" svoj biznis imenom Srbija. Najveći broj privrednih društava koja u nazivu ima ime države u kojoj posluje su javna preduzeća i društva čiji su osnivači, u stvari, strane kompanije. Najveći broj ovih društava ima registrovanu pretežnu delatnost konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem i ostale uslužne aktivnosti podrške poslovanju.
S druge strane, najveći broj preduzetnika, koji imaju reč Srbija u poslovnom imenu registrovani su kao trgovina na malo i delatnost restorana i pokretnih ugostiteljskih objekata, uglavnom restorana nacionalne kuhinje. Svi oni su osnovani ranije, pre nego što je država propisala nove uslove pod kojima biznis može da se predstavlja Srbijom i tada su ovo pravo izgubili preduzetnici.
Zakonom o privrednim društvima propisano je da poslovno ime može da sadrži reč "Srbija", uz prethodnu saglasnost nadležnog organa. Ministarstvo privrede utvrđuje sve relevantne elemente i priprema predlog rešenja Vlade radi dobijanja prethodne saglasnosti za unošenje naziva Republike Srbije u poslovno ime privrednog društva. Ovo se odnosi i na nazive na stranom jeziku, kao i na pridevske oblike istih.
Po donošenju rešenja kojim se daje prethodna saglasnost za unošenje naziva Republike Srbije u poslovno ime privrednog društva, Ministarstvo obaveštava podnosioca zahteva o obavezi uplate takse na račun Budžeta Republike Srbije. U Ministarstvu privrede za RT Balkan kažu da ona sada košta 657.590 dinara.
Oni navode da se pri razmatranju zahteva za unošenje reči "Srbija" u poslovno ime
privrednog društva uzima u obzir njegovo dosadašnje i buduće poslovanje.
"Uglavnom je reč o uspešnim privrednim društvima za koja je utvrđeno da su svojim odgovornim poslovanjem, finansijskim rezultatom, poslovnim ugledom, planiranim ulaganjima ispunili stroge kriterijume i da njihovo uspešno poslovanje doprinosi prepoznatljivosti Republike Srbije kao povoljne lokacije za investiranje i poslovanje'", kažu u Ministarstvu privrede za RT Balkan.
Objašnjavaju da se u samom postupku razmatranja zahteva za unošenje reči "Srbija" u
poslovno ime privrednog društva zahteva dostavljanje odgovarajuće dokumentacije, mišljenje Privredne komore Srbije, finansijski izveštaj, finansijski plan i izveštaj o bonitetu, kojom podnosilac potvrđuje ispunjenost utvrđenih
kriterijuma.
"Srbija je naziv države, a u političkom, ekonomskom i svakom drugom smislu je to svojevrstan brend. U tom smislu, taj brend se štiti, da ne bi došlo do određenih, čak i banalnih zloupotreba tog imena. Normalno je uvođenje jedne takve takse, ali se zahteva i opravdanost razloga da firma sadrži tu reč u svom nazivu. S te strane nije samo pitanje plaćanja naknade, već postoje i druge provere, da se vidi koja je delatnost i da li zavređuje da nosi to ime", kaže Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju u Privrednoj komori Srbije.
On ukazuje da bi, da ne postoji ta "brana", moglo da se dogodi da ime države koristi, na primer, firma koja proizvodi ili prodaje pornografski sadržaj ili nešto drugo, što nije prikladno.
Osam preduzeća u nazivu ima Moskvu
U Agenciji za privredne registre kažu da oznaka pravne forme u poslovnom imenu mora da odgovara stvarnoj pravnoj formi subjekta, odnosno ne sme da upućuje na neku drugu pravnu formu, i da eventualni opis predmeta poslovanja mora biti u skladu sa registrovanom pretežnom delatnošću. APR vodi računa da "kum" ne prepusti previše mašti na volju, pa je tačno propisano šta je dozvoljeno staviti u ime firme, a šta može biti razlog za odbijanje registracije radnje.
"Poslovno ime ne može da bude takvo da vređa moral, da izaziva zabludu u pogledu pravne forme društva i da izaziva zabludu u pogledu pretežne delatnosti. Ovo znači da poslovno ime ne može da sadrži pogrdne i slične reči", navode u Agenciji za privredne registre.
Prema podacima Agencije za privredne registre, u Srbiji ne posluje nijedna firma koja u svom zvaničnom nazivu ima reč Rusija, ali ima osam koje u nazivu imaju glavni grad Ruske Federacije. Najpoznatiji je beogradski hotel "Moskva", ali ovaj natpis stoji i na još sedam kompanija u Srbiji, od toga su dve firme osnovane prošle godine i od početka 2024. godine još jedna.