Slovenački preduzetnici se zbog sankcija Evropske unije protiv Rusije i sve bržeg napretka Kine suočavaju sa sve većim problemima. Zbog smanjene potražnje koja je pogodila proizvođače automobila u Nemačkoj, pre svega "Folksvagen", očekuje se da će do kraja godine sistemom domina otkaz dobiti inostrani kooperanti - oko 120 radnika nekada prestižnog slovenačkog preduzeća "Boksmark Ledr" (Boxmark Leather), proizvođača kožnih presvlaka za automobilsku i avio-industriju.
U Sloveniji, automobilska industrija predstavlja oko 10 odsto BDP-a i više od 20 odsto izvoza, a bezmalo sva preduzeća su ugovorima vezana na nemačke koncerne. U Sloveniji je zato raširena poslovica da, kada nemačka industrija kine, slovenačka dobije zapaljenje pluća.
Marjan Trobiš, predsednik uprave firme "Boksmark Ledr" i Udruženja poslodavaca Slovenije, upozorava: "Tek kroz nekolino nedelja saznaćemo hoće li (Nemci) zatvoriti samo dve fabrike, što koncern neće spasti. Smatram da su problemi u 'Folksvagenu' mnogo dublji".
Slična upozorenja stižu i od predsednika Udruženja menadžera Slovenije Iztoka Seljaka, koji je slikovito ukazao na veliki ekonomski problem koji vreba još istočnije, a pred kojim Evropa žmuri iako su ugroženi milioni radnih mesta. Seljaka, ukratko, brine velika prednost Kine u automobilskoj industriji koja je, prema njegovom mišljenju, rezultat pogrešne strategije Evropske unije.
"Evropa se sunča na plaži, a stiže nas cunami", tako je opisao trenutno stanje EU privrede.
On se kritički osvrnuo na donosioce odluka u EU i istakao da su "oni koji još ne znaju da imaju poteškoće, u najgorem problemu, samo što to još ne shvataju".
"Kina ima danas između 5 i 7 godina prednosti u čak 37 od 44 ključne industrije budućnosti. U ostalim prednjači Amerika. Slovenija je tu deo problema, umesto da bude deo rešenja", upozorava poznati direktor.
"Kina se pre 20 godina odlučila za viziju globalnog lidera u proizvodnji električnih vozila. Tu viziju 1,4 milijarde ljudi sprovodi iz reči u dela u harmoniji između vlade, nauke, obrazovanja, privrede… Za razliku od Evropske unije, gde svaka od 27 članica vuče na svoju stranu, zbog čega međusobni kompromisi ne mogu biti inovativni iskoraci, Kina velikim ulaganjima subvencioniše razvoj i proizvodnju električnih vozila", upozorava Seljak na razliku između kineskog i evropskog privrednog koncepta.
Uz to, u januaru stupa na snagu dodatna mera za smanjenje emisije ugljen-dioksida za proizvođače automobila. Seljak stoga strategiju EU opisuje kao samoubilačku.
"Pored svih pomenutih grešaka, samoubilačko ponašanje EU ogleda se i u iluziji da ćemo napredovati tako što nazadujemo, pa fosilna goriva koristimo za rešavanje naše nekonkurentnosti u proizvodnji električnih vozila. Zbunjeni kupci sve to gledaju i imamo odgovarajuće sumanut rezultat. Srednjeročno i dugoročno, dopadalo se to nama ili ne, jasno je da će prevladati električna vozila na baterije. Što pre to shvatimo i prilagodimo se, utoliko bolje", naglasio je predsednik Udruženja menadžera Slovenije.
"Ako neko misli da mi imamo problem, odgovoriću mu: mi imamo manji problem od onih koji misle da još uopšte nemamo problem, jer mi smo već shvatili da imamo problem. Cunami nas ne stiže samo u domenu automobilske industrije, pogledajte samo šta se desilo u fotonaponskoj industriji, energiji vetra, šta se dešava u oblasti litijum-jonskih baterija... Sledeći smo mi na redu. Ako se pitate kome zvone zvona, nama zvone. Moraćemo da se suočimo sa realnošću, moraćemo da izađemo iz zone komfora i da se uhvatimo u koštac sa preprekama koje su pred nama radikalno drugačije nego što ih trenutno rešavamo", upozorio je Seljak, pozivajući na promene.