Skupi krediti raspršuju američki san

Podizanje kamatnih stopa dovelo je do toga da je manje kupaca stanova ili novih automobila, veće su kamate na kreditnim karticama američkih građana, a rastu i kašnjenja u otplati kredita

Visoke kamatne stope u Sjedinjenim Američkim Državama, najveće u proteklih 15 godina, odlažu kupovinu krova nad glavom, poslovne planove stavljaju na čekanje, dok Amerikanci koji se odluče za uzimanje kredita čine to pod finansijskim uslovima koji su im do pre samo devet meseci bili nezamislivi. 

Povećanje troškova zaduživanja najviše pogađa one sa manje novca, a situacija će se dodatno pogoršati sledeće godine jer Federalne rezerve nastavljaju svoju anti-inflatornu politiku koja podrazumeva visoke kamatne stope.

"Potrošači koji su imali poteškoće da sastave kraj s krajem, samo kopaju sebi sve dublju rupu sa većim kamatama", kaže ekonomista Filip Kornel, koji izučava prihode srednje i niže klase. Visoke kamate, takođe, samo će produbiti jaz između imućnijih i siromašnijih, preneo je "Blumberg".

Čak i bez recesije, koja se najavljuje za sledeću godinu, domaćinstva i privreda osećaju posledice teških finansijskih udaraca.

Sa sve skupljim kreditima, tržište nekretnina nije više dinamično kao što je bilo, a potencijalni kupci odlažu kupovinu za neka sigurnija vremena.

Hipotekarne stope ove godine porasle su na najviši nivo od 2001, a agenti za nekretnine ponovo su u potrazi za klijentima, ukoliko već nisu izgubili posao.

To se već dogodilo hiljadama zaposlenih koji su radili na hipotekama kod zajmodavaca poput "Vels Fargo end ko" i "Džej-Pi Morgan Čejs end ko". Više kamate, udružene sa porastom vrednosti kuća tokom pandemije kovida 19, podigle su mesečne hipoteke na prosečnih 2.000 dolara, dok su pre pandemije one bile 1.100 dolara.

Na tržištu automobila, gotovo svaki treći kupac uzima kredit na šest ili sedam godina kako bi smanjio mesečnu ratu.

Kada su kupci zaduženi na tako dug rok, neizmireni deo dugovanja brzo premašuje vrednost kupljenog automobila, a kada kupe novi automobil deo tog duga biće pridodat novom kreditu. "To je začarani krug", konstatuje jedan posrednik u prodaji automobila.

Kako bi izbegli takvo "vrzino kolo", kupci se neretko odlučuju za stare, polovne automobile: nesigurnija varijanta, ali u situaciji kada je novi automobil nedostupan i jedina moguća.

Stanje na kreditnim karticama američkih građana takođe odslikava dubinu dugovanja koja sa višim kamatnim stopama postaju rupa bez dna. Procenjuje se da će potrošači u Americi završiti godinu sa oko 110 milijardi dolara duga na kreditnim karticama više nego na početku godine, podaci su "Volethaba", onlajn preduzeća koje analizira podatke vezane za privatne finansije.  

Kamate za kreditne kartice takođe su više na kraju godine nego što su bile u januaru: sa 16 odsto porasle su na 19 odsto, što je najviša stopa od 1985. Za potrošače sa niskim prihodima, koji imaju dugovanja na 20 godina, to je značajno povećanje, upozoravaju stručnjaci. Dodaje se i da građani još uvek nisu u potpunosti svesni koliko su porasli troškovi života.

Rekordno visoke kamatne stope još uvek ne osećaju oni koji redovno izmiruju svoja dugovanja, ali oni koji zaostaju sa isplatom rata već su u problemu. Stvarnost bi mogla da ih pogodi sledeće godine, kada ekonomisti očekuju recesiju u SAD. Kašnjenja u otplati dugova stanovništva i dalje su znatno ispod nivoa iz 2019. godine, ali se povećavaju.

Vlasnici manjih biznisa verovatno će morati da se povuku sa tržišta u ovakvim finansijskim uslovima, dok će veće kompanije uspeti da konsoliduju poslovanje, konstatuje se u članku.

Greg Vojnović, vlasnik nekoliko fast-fud restorana u Jangstaunu, Ohajo, kaže da su dugovi koje mora da otplaćuje porasli na 70.000 dolara godišnje, a očekuje da budu viši za još 15.000 dolara kako Federalne rezerve budu dalje dizale kamate.

"Ako slanina poskupi, ljudi će razumeti zašto podižemo cene. Ako poskupi piletina, i to će razumeti. Ali ako troškovi kredita i dugovanja odu gore, to samo treba da progutaš", kaže Vojnović.