Kvadrat garaže stiže kvadrat stana: Koliko košta parking mesto u najvećim gradovima u Srbiji?

Na beogradskom Južnom bulevaru se prodaje garaža po ceni od 6.400 evra po kvadratu, odnosno 77.000 evra za 12 kvadrata

Sve izraženija potražnja za parking mestima u gradovima dovela je do toga da su se prosečne cene kvadrata garaža i stanova na nekim lokacijama u Srbiji gotovo izjednačile. Prednjači Beograd, gde je jedna garaža nedavno prodata za 73.000 evra, dok je za sada među velikim gradovima najpovoljniji Niš sa 280 evra po kvadratu, pokazuju podaci portala za nekretnine 4zida.

Na beogradskom Južnom bulevaru se prodaje garaža po ceni od 6.400 evra po kvadratu, odnosno 77.000 evra za 12 kvadrata. Za tu sumu se, po podacima sa 4zida, može kupiti garsonjera na novosadskoj Grbavici ili na Sajmištu, jednosoban stan na Karaburmi u Beogradu ili apartman od 38 kvadrata u Vrnjačkoj banji.

Cene u Beogradu značajno variraju, pa se kvadrat garažnog mesta u Mirijevu može naći za 440 evra, dok u Denkovoj bašti cena dostiže čak 3.750 evra za mesto na tzv. "klackalici". U Novom Sadu cene se kreću od 650 do 2.117 evra po kvadratu, dok su u Nišu od 280 do 1.600 evra, a u Kragujevcu od 330 do 917 evra.

"Lokacija je ključna, ali na cenu utiče i dostupnost parkinga u određenom delu grada. Garaže u zatvorenim kompleksima su skuplje, a cena zavisi i od tipa garažnog mesta u smislu da li je standardno, platforma ili 'klackalica'. Nije zanemarljivo ni stanje objekta, jer novogradnja često ima višu cenu zbog savremenih sistema zaštite i bolje infrastrukture", objašnjava Aleksandra Mihajlović sa sajta 4zida.

Nikola Radić iz agencije "Ataše nekretnine" ističe da se cene parking mesta u novijim zgradama, u naseljima kao što su Zvezdara ili Rakovica, Voždovac ili Palilula kreću između 5.000 i 10.000 evra.

"Prosečno garažno mesto u objektu novogradnje u Beogradu, na Banjici, Mirijevu ili Vidikovcu košta između 15.000 i 25.000 evra sa PDV-om. Cene se razlikuju po opštinama, pa je tako u prvoj polovini 2024. godine najskuplja garaža na Vračaru prodata za 73.000, a na Zvezdari za 27.000 evra", navodi Nikola Radić.

Njegova računica kaže da je u poslednje dve godine cena garaža u centralnim beogradskim opštinama duplirana.

"Najskuplja garaža prodata u 2022. godini na Vračaru koštala je 36.000 evra, dok je jedan kupac prošle godine morao da izdvoji čak 73.000 evra za nekretninu u istoj opštini. Slično je i na Starom gradu, gde je 2022. najskuplja bila 37.000 evra, a prošle godine 20.000 više. Ovakav trend rasta nije toliko izražen na drugim gradskim opštinama, ali imajući u vidu manjak mesta za parkiranje može se očekivati u budućnosti", ocenjuje Radić.

Problem vidi u današnjoj praksi i pravnoj regulativi, pošto su investitori u obavezi da izgrade garažno ili parking mesto u novogradnji, i to od jednog do 1,5 mesta po stanu, ali vlasnici stanova nisu u obavezi da ih kupe.

"Tako dolazimo do apsurdne situacije da su ulice i gradski parkinzi prenatrpani vozilima, ali da u garažama ima praznog prostora, koji se ili izdaje ili ostaje prazan, pa se naknadno radi prenamena", ukazuje Radić.

On napominje da se u Beogradu godišnje proda od 8.000 do 8.500 garaža i da tu nema većih odstupanja, ali da je vrednost transakcija u porastu, što sve ukazuje na jasan deficit garažnog prostora, dobru potražnju kod njihovog izdavanja i stalni rast cena ovih posebnih vrsta nepokretnosti.

Na osnovu podataka sa sajta 4zida, trenutno je u Srbiji aktivno oko 450 oglasa za prodaju garaže i parking mesta. Najveća ponuda beleži se u Novom Sadu, zatim u Beogradu, a potom u Nišu i drugim gradovima.

"Zbog toga se u centralnim zonama i naseljima sa gustim saobraćajem garažna mesta brzo prodaju i iznajmljuju, često i po cenama koje dostižu nivo manjih stanova po kvadratnom metru", kaže Aleksandra Mihajlović sa portala 4zida.

Zbog toga, kako se zaključuje u analizi, ne čudi da se garaže sve češće posmatraju i kao investicija – vlasnici ih izdaju po visokim cenama, pa njihova kupovina može doneti dobru dugoročnu zaradu.