Nova pravila za očitavanje brojila: Šta se tačno menja?

Jednom u tri meseca radnici EDS očitaće brojila na terenu, a u međuvremenu će to da morati da rade građani

Elektrodistribucija Srbije (EDS) od 1. juna menja način očitavanja brojila za struju. Umesto dosadašnjeg mesečnog čitanja, primenjivaće se tromesečno očitavanje brojila. Iz elektrodistribucije poručuju i da korisnici, ukoliko to žele, mogu na mesečnom nivou da im dostavljaju stanje i tako prihvati ulogu samočitača. Korisnici će od 1. do 6. u mesecu na više načina moći da pošalju stanje i sami kontrolišu svoju potrošnju električne energije.

V.D. direktora EDS Biljana Komnenić kaže da Elektrodistribucija od 1. juna počinje sa primenom člana 197a Zakona o energetici o obračunskom periodu, koji u skladu sa evropskom praksom predviđa očitavanje brojila najmanje jednom godišnje. Ona je navela da je doneta odluka da se taj rok skrati pa će se brojila očitavati jednom u tri meseca.

"Na osnovu iskustva, da bi bilo bolje i za korisnike i za nas doneli smo poslovnu odluku da se taj rok skrati tako da će EDS brojila očitavati jednom u tri meseca. Zakon predviđa i mogućnost da, ukoliko želi, korisnik sam dostavlja stanje i tako prihvati ulogu samočitača. Korisnici će od 1. do 6. u mesecu na više načina moći da pošalju stanje i sami kontrolišu svoju potrošnju električne energije", rekla je ona.

U saopštenju EDS se navodi da je omogućeno slanje stanja brojila aplikacijom za mobilni telefon, imejlom, na sajtu EDS, telefonom, kao i na šalterima lokalnih elektrodistribucija. Iz EDS ističu da je uveliko zaživela aplikacija ED Srbije sa više od 220.000 korisnika na mobilnim telefonima putem koje se može prijaviti stanje brojila, brzo i lako.

Posle instaliranja aplikacije izabere se svetlo plava ikonica "prijava stanja brojila", zatim izabere opština, popune osnovni podaci i pošalju slike stanja brojila.

Korisnici mogu i na stranici Elektrodistribucije da prijave stanje i pronađu kontakte za slanje imejlom i telefonom.

Oni koji nisu vični novim tehnologijama od 1. juna mogu da prijave stanje i putem novoformiranog kontakt centra na besplatan broj telefona 0800 360 300. EDS će svakog meseca snabdevaču slati podatke o očitanoj, dostavljenoj ili procenjenoj potrošnji električne energije za izradu računa.

Jednom u tri meseca radnici EDS očitaće brojila na terenu, a u periodu između dva čitanja, ukoliko korisnik ne prijavi stanje, primenjivaće se tačka 3. iz člana 197a Zakona o energetici a to znači da će se u kombinaciji sa istorijskim podacima o potrošnji korisnika i uz primenu algoritma i softverskih modela raditi procena potrošnje.

Iz Elektrodistribucije navode da je većina odredbi Zakona o energetici rađena po evropskom modelu, i u regionu i Evropskoj uniji i da se recimo u Nemačkoj i Češkoj brojila očitavaju jednom godišnje, negde se čitaju tromesečno ili na pola godine. Kada je reč o korisnicima koji imaju ugrađena pametna brojila, njihovo stanje daljinski očitava isključivo EDS jednom mesečno.

Do sada je ugrađeno oko 600.000 pametnih brojila i ugradnja se nastavlja pa će iz sredstava kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB) biti postavljeno još 600.000 pametnih brojila. Cilj je da do kraja decenije na mreži u Srbiji bude 80 odsto pametnih brojila, što je i evropski standard.