Imajući u vidu da je pre rata u Ukrajini Rusija bila najveći snabdevač Evrope gorivom, očekuje se da će posledica sankcija na uvoz dizela, koje stupaju na snagu 5. februara, dovesti do velikog preusmeravanja svetskih tokova ovog goriva – uz pomoć novih kupaca sirove nafte iz Rusije koji će potom slati prerađeno gorivo nazad u Evropu – po, očekivano, višim cenama.
Evropska unija će morati da na dnevnom nivou nadomesti oko 600.000 barela dizela koji je uvozila od Rusije, tako da su već primetne obimnije pošiljke iz EU i SAD, ali i iz Indije. Očekuje se i da će Kina slati više goriva na njoj bliska tržišta, čime će povećavati regionalne zalihe, a što će indirektno omogućiti da burad drugih proizvođača mogu da krenu put EU, navodi "Blumberg".
Takođe, Indija je od rusko-ukrajinskog sukoba postala značajni snabdevač Evrope gorivom – ona je ujedno najveći kupac ruske sirove nafte koju nabavlja po povlašćenoj ceni. Veliki porast trgovine indijskog dizela sasvim sigurno ide u prilog tezi da se ruska nafta kupuje i prerađuje u Indiji a potom prodaje Evropi.
Takva trgovina ne krši evropska ograničenja, ali ističe neefikasnost sankcija. U suštini, gorivo se prevozi hiljadama kilometara dalje nego što bi to inače bio slučaj i potom se vraća.
Među novim ili većim kupcima ruskog goriva biće trgovci iz Afrike, Latinske Amerike i Azije. Očekuje se da se Evropa u međuvremenu okrene Bliskom istoku, gde ogromne nove rafinerije pojačavaju rad.
Do sada su u Evropi ove zime, zbog neuobičajeno toplog vremena, izbegnuta najgora predviđanja o nestašici nafte i njenih prerađevina kao što je dizel.