Ekonomija

Puštanje u rad brze pruge do Subotice: Vučić stigao prvim vozom

Procenjeno vreme putovanja voza ''Soko'' između Novog Sada i Subotice iznosi oko 41 minut, a između Beograda i Subotice oko 79 minuta

Brza pruga Novi Sad - Subotica danas se pušta u rad, a sa železničke stanice "Beograd centar" prvim vozom "Soko" na ovoj relaciji u Suboticu je stigao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Sa predsednikom Vučićem u prvoj vožnji do Subotice su bili i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević, zamenik ministra za saobraćaj i građevinarstvo Mađarske Nandor Čepregi, ambasador Kine u Srbiji Li Ming.

Vozom do Subotice putovali i potpredsednica Vlade i ministarka privrede Adrijana Mesarović, potpredsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapićambasador Mađarske u Srbiji Jožef Mađar, predsednik Saveza vojvođanskih Mađara Balint Pastor, bivša ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.

Među putnicima je bio i Vukosav Đorđević (105) iz Zaječara kojeg je predsednik Vučić posetio pre nekoliko meseci i tada mu predložio da se zajedno voze brzim vozom do Subotice.

Povratna karta 2.000 dinara

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je rekao da se sredu u 12 časova voz pušta za putnički saobraćaj.
"Povratna karta je 2.000 dinara. Od srede do nedelje biće besplatno za sve građane", kazao je Vučić.

Treća deonica brze pruge Beograd - Subotica, od Novog Sada do Subotice, otvara se posle dvonedeljnog testiranja.

Izgradnja ove deonice počela je u novembru 2021. godine, a pruga duga oko 108,1 kilometar omogućiće kretanje vozova brzinom do 200 kilometara na čas. Na trasi brze pruge Novi Sad – Subotica izgrađena su između ostalog, četiri mosta i dva vijadukta ukupne dužine 2,3 kilometra, 27 nadvožnjaka i 15 podvožnjaka.

Izgradnja pruge za velike brzine do 200 kilometara na čas između Beograda i Budimpešte jedan je od najvećih i najznačajnijih investicionih i infrastrukturnih projekata u ovom delu Evrope.

Duž čitave brze pruge Beograd-Novi Sad-Subotica, izgrađeno je ili rekonstruisano 16 stanica, tri stajališta i šest stanica u kojima postoje železnički objekti.

Duž pruge za velike brzine od Beograda do Subotice izgrađeno je ukupno više od 120 novih objekata (mostovi, galerije, podvožnjaci, nadvožnjaci, pothodnici i propusti).

Radovi na deonici brze pruge Novi Sad - Subotica obuhvatili su polaganje oko 273 kilometara novih koloseka, uključujući dvokolosečnu prugu i stanične koloseke.

Procenjeno vreme putovanja voza "soko" između Novog Sada i Subotice iznosi oko 41 minut, a između Beograda i Subotice oko 79 minuta, dok će Inter Regio vozovi između Novog Sada i Subotice saobraćati oko 54 minuta, a između Beograda i Subotice oko 99 minuta.

Maksimalnom brzinom od 200 kmilometara na sat voz će na delu pruge između Novog Sada i Subotice saobraćati između Rumenke i Naumovićeva, u dužini od oko 86 kilometara, dok će brzina kroz Suboticu biti nešto smanjena, a po izlasku iz ovog grada do državne granice ponovo biti povećana do maksimuma.

Izgradnja pruge za velike brzine kroz Srbiju obuhvatila je radove na tri deonice: Beograd - Stara Pazova, Stara Pazova - Novi Sad i Novi Sad -Subotica - državna granica (Kelebija). Čitava pruga Beograd - Subotica - državna granica (Kelebija) duga je 183 kilometra.

Brza pruga Beograd Centar - Novi Sad puštena je u redovan saobraćaj 20. marta 2022. godine.

Za tri i po godine, odnosno do 14. septembra ove godine, brzom prugom između Beograda i Novog Sada putovalo je blizu 12,5 miliona putnika, od kojih 6,1 milion najsavremenijim vozom "Soko".

Izgradnja pruge za velike brzine Beograd - Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina i deo je globalnog projekta "Jedan pojas – jedan put" infrastrukturnog povezivanja Evrope i Azije, koji je inicirala Kina.

Prvi ekodukti na pruzi

Prvi put u Srbiji izgrađena su i tri ekodukta, svaki dužine od po 46 metara, koji će omogućavati životinjama bezbedan prelazak preko pruge, na deonicama Lovćenac - Bačka Topola, Bačka Topola - Žednik i Subotica – državna granica. Izgrađeno je i ukupno 33 propusta dugih ukupno oko 800 metara, kao i 14 pothodnika.

Na novoj pruzi ugrađene su i 302 skretnice, dok je za izgradnju brze pruge bilo potrebno uraditi oko osam i po miliona kubika zemljanih radova i utrošiti 762.000 kubika tucanika.

Do Budimpešte vozom najkasnije u martu

Predsednik rekao je danas da očekuje da pruga Beograd - Budimpešta bude puštena u rad za teretni saobraćaj u roku od dva meseca, a za putnički saobraćaj krajem februara ili početkom marta sledeće godine.

"Krajem februara ili početkom marta idemo direktno za Budimpeštu. Sada nam je ostalo da rešavamo mnogo međusobnih pitanja, zbog zadržavanja na granici zbog Evropske unije, da gledamo kako da te probleme na najbolji i najjednostavniji mogući način rešimo, da bismo stvarno za dva sata i 45 minuta stigli u Budimpeštu. Što je upola kraće, više nego duplo kraće nego što sad treba kolima do Budimpešte", rekao Vučić novinarima u vozu na putu ka Subotici.

Istakao je da se sa Mađarskom radi na tome da se što više skrati vreme čekanja na granicama.

"Radimo na tome sa njima da njihova policija uđe kod nas, da naše bude kod njih. Mi ćemo sa njima, kroz bratske odnose koje imamo sa Mađarima, da zajednički radimo i pitanje granične kontrole je za nas prilično značajno. Tu sad radimo razne protokole", naveo je Vučić.

On je rekao i da je sve na pruzi urađeno po svetskim standardima i da će prosečne brzine na pruzi Beograd-Subotica biti između 160 do 180 kilometara, a da je, pre izgradnje nove pruge, prosečna brzina na pruzi Beograd-Subotica bila 40 kilometara na čas.

image
Live