Gotovo polovina Rusa pronašla je domaće zamene za strane proizvode koji su u zemlji nedostupni zbog zapadnih sankcija.
Tokom prošle godine 47 odsto stanovnika Rusije je "u potpunosti prešlo ili je počelo češće da kupuje proizvode domaćih brendova", pokazalo je ispitivanje kompanije "NielsenIK" čije su rezultate objavile RIA Novosti.
Trećina ispitanika nije promenila navike i nastavila je da kupuje od istih proizvođača kao i pre 2022. godine, a 17 odsto prešlo je na nove brendove, ali i inostrane proizvodnje.
Učesnici ispitivanja naveli su nekoliko razloga za okretanje lokalnim proizvođačima. Više od polovine je to uradilo kako bi podržalo domaće brendove, a 20 procenata ispitanih na taj korak se odlučilo jer nisu mogli da pronađu slične proizvode inostrane proizvodnje po pristupačnoj ceni.
Deset odsto reklo je da ne mogu da pronađu stanu robu koja ima zadovoljavajuć kvalitet i karakteristike koje imaju ruski proizvodi.
Nakon početka ruske specijalne vojne operacije u Ukrajini, mnoge velike zapadne kompanije najavile su povlačenje sa ruskog tržišta i obustavu investicija i uvoza.
Ekonomisti sa švajcarskog univerziteta Sen Galen kažu da je više od 1.400 preduzeća odlučilo je da napusti Rusiju tokom prošle godine, uključujući proizvođače elektronike, trgovce na malo, proizvođače automobila, brendove odeće i hrane, hotele, banke i lance restorana. Ipak, uprkos zabrinutosti da će taj trend naneti štetu ruskoj ekonomiji, on je zapravo podstakao razvoj domaće industrije.
Analitičari ocenjuju da trenutna situacija predstavlja dobru priliku za rast za ruske proizvođače. Ranije ovog meseca, predsednik Rusije Vladimir Putin rekao je da je odlazak zapadnih brendova značio da su "domaći proizvođači dobili jedinstvene mogućnosti za razvoj koje moraju da iskoriste". Dodao je da proizvođači imaju priliku da zauzmu niše koje su do nedavno bile zatvorene za njih zbog konkurencije globalnih igrača.
Stručnjaci upozoravaju da je sada jedina briga da li su domaći proizvođači spremni da zadovolje povećanu tražnju i pozivaju kompanije da ulažu u proširenje svojih proizvodnih mogućnosti.
"Ako proizvodni kapaciteti ne mogu da zadovolje rastuću potražnju, potrebno je ulagati u razvoj. Ušteda novca može dovesti do želje da se proces pojednostavi, što stvara rizike od gubitka kvaliteta", pojasnio je za RIA Novosti šef udruženja proizvođača RusBrand Aleksej Popovićev.