Ekonomija

Građanski rat Francuske i Nemačke zbog zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem

Berlin traži izmene propisa kojim se do 2035. zabranjuje prodaja vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i upozorava da će stotine njihovih kompanija biti bačeno na kolena ako se zakon usvoji, dok Pariz insistira na njegovom usvajanju i smatra to svojim nacionalnim interesom i interesom svojih proizvođača
Građanski rat Francuske i Nemačke zbog zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjemwww.globallookpress.com © © Hendrik Schmidt

Budućnost motora sa unutrašnjim sagorevanjem pretvara se u francusko-nemački rat, u kojem Nemačka traži izmene evropske regulative koja zabranjuje upotrebu ovih motora, dok Francuska zagovara da se ne odstupa od plana da se do 2035. godine zabrani prodaja vozila opremljenih njima.

Nakon sastanka u Strazburu, nekoliko ministara iz zemalja velikih proizvođača automobila reklo je da propise kojima se predviđa da do 2035. godine bude zabranjena prodaja vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem treba izmeniti.

Zakon koji to omogućuje već je usvojio Evropski parlament i načelno su se s njim složile i zemlje članice, ali nemački ministar saobraćaja Folker Vising sada ukazuje da nema predloga koji odgovara njihovim očekivanjima i da zbog toga još uvek nije postignut željeni cilj.

S druge strane, Pariz i Madrid najavljuju da će stati iza evropskog plana nulte emisije do 2035, piše "Politiko".

"Spremni smo da se borimo za to jer bi odlaganje bilo ekološka, ali i ekonomska greška", rekao je francuski ministar ekonomije Bruno le Mer.

Nemačka vlada, uz koju su i Italija, Poljska, Bugarska i Češka, predlaže izmene koje bi omogućile da automobili mogu da imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ali da gorivo koje koriste bude ekološki prihvatljivije, odnosno sintetička i po okolinu manje štetna varijanta od fosilnih goriva.

Zajedno, ove članice EU imaju mogućnost da stave veto na taj zakon, kao i na buduće propise koji se tiču regulisanja problema izduvnih gasova koji zagađuju atmosferu i pravila o efikasnosti goriva za kamione. Kako se navodi u članku,  one bi narednih dana trebalo da pošalju svoje predloge Evropskoj komisiji koji će pokrivati sva ova tri aspekta.

Predlog Evropske komisije, da pojača neobavezujući jezik na marginama dogovorenih CO2 standarda za automobile nije naišao na dobar prijem u Berlinu.

Iz Stranke slobodnih demokrata (FDP), iz čijih redova dolazi i ministar Vising, smatraju da ne bi moglo mnogo da se iskoristi od takvog predloga, kao i da bi prebacivanje na električna vozila izazvalo značajne promene u kojima bi stotine kompanija specijalizovanih za proizvodnju komponenti za motore sa unutrašnjim sagorevanjem bilo bačeno na kolena.  

Komisija ima veoma malo prostora za manevar, budući da je Evropski parlament rekao da više neće razmatrati konačni tekst propisa dogovorenog prošle godine. Vremena za delanje je vrlo malo, budući da se bliže i evropski izbori sledeće godine do kada mora biti završeno i sa usvajanjem zakonskih regulativa.

"Ne smemo dozvoliti da budemo stešnjeni s vremenom jer nismo mi ostavili pitanje otvorenim mesecima", rekao je Vising dodajući da je EK trebalo da reši problem prošlog leta.

Neprihvatljiv je bio i predlog da se oformi radna grupa koja bi razmatrala mogućnost upotrebe e-goriva i ponovo pregledala zakon 2026. godine.  

FDP bi želela poseban propis samo za e-goriva, ali nije sigurno da bi bilo dovoljno vremena da se on izradi niti da bi ga EP i zemlje članice prihvatile. 

Međutim, Francuska nije zainteresovana za izmene mera koje su dogovorene posle dve godine teških razgovora, finalizovane među članicama, i potreban im je samo formalni potpis odobrenja od ministara da bi postale zakon.

"Ekonomski je nelogično, industrijski opasno, nije u našem nacionalnom interesu, nije u interesu naših nacionalnih proizvođača i pre svega nije u interesu planete", rekao je Le Mer komentarišući predloge o odlaganju ili izmenama propisa.

Francuske stavove po ovom pitanju dele Španija, Belgija, Švedska, Danska, Irska i Holandija.

Umesto zaštite zastarele tehnologije, Le Mer želi da se evropski proizvođači automobila podstaknu da brzo pređu na proizvodnju električnih vozila. On je podržao velike subvencije francuske države za proizvodnju električnih vozila, kao i napore EU da obezbede milijarde evra kako bi oformile industriju baterija za vozila. Španija na sličan način podržava proizvodnju baterija.

"Ne možemo da kažemo da imamo vanrednu klimatsku situaciju – što je slučaj, koji znamo iz svih naših gradova, naših metropola koje su prekomerno zagađene- i onda odustanemo prebacivanja na elektrilna vozila", rekao je Le Mer.   

image