Kineski brodograditelji čiji je udeo na globalnom tržištu oko 50 odsto, zbog povećanje tražnje u Evropi bez prekida grade neophodne transportere tečnog prirodnog gasa, piše "Global tajms".
Pošto je snabdevanje gasom u Evropi ograničeno zbog oštećenja gasovoda Severni tok, kao i zbog tekućeg sukoba između Rusije i Ukrajine, porudžbine za brodove koji prenose ovo gorivo zabeležile su dvocifreni rast, a primaju se i za po nekoliko godina unapred.
Brodogradilište u Šangaju koje koristi svih 100 odsto svog pristaništa "bukirano" je tako do 2026. godine, a trenutno radi na čak 18 velikih brodova.
A koliko su brodovi traženi pokazuje i podatak da je Kineska državna brodogradilišna korporacija do 12.oktobra primila čak 139 narudžbina.
Evropa je postala treći najveći svetski potrošač prirodnog tečnog gasa, i sa produbljenjem energetske krize među trgovcima energentima vlada prava jagma za ovim nosačima.
"Zemlje u Evropi i Aziji su glavna tržišta za kineske brodograditelje zbog njihovih visokih standarda, a sukob Rusije i Ukrajine je intenzivirao taj trend", rekao je za ”Global tajms” Čen Daksi, potpredsednik Društva za inženjering brodogradnje u Džeđangu.
Kineski sektor brodogradnje je vodeći u svetu, uglavnom zbog svoje napredne tehnologije i proizvodnih kapaciteta.
"Za izgradnju nosača prirodnog tečnog gasa, obično su potrebne oko dve godine. Kompletan lanac snabdevanja i zrele proizvodne linije omogućavaju Kini da preuzme više porudžbina i završi ih na vreme", rekao je eksprert.
I dok očajna Evropa gleda da prigrabi što više brodova i preveze što veće količine ovog goriva ne bi li bar malo ublažila energetsku krizu, kineski brodograditelji zadovoljno trljaju ruke i broje evre. Jer, Kina je po broju novih narudžbina na prvom mestu u svetu, pokazali su podaci Kineskog udruženja nacionalne brodogradilišne industrije.
Potražnja za ovim brodovima povećala je i tarife za plovila koja već rade, pa je tako dnevna tarifa za brod od 174.000 kubnih metara u atlantskom regionu skočila sa 74.000 dolara početkom avgusta na sadašnjih 397.000 dolara.