Ekonomija

Trpe gubitke zbog odlaska iz Rusije: Zapadne kompanije izgubile milijarde dolara

Dok sankcije formalno nisu imale skoro nikakav uticaj na maloprodaju neprehrambenih proizvoda, sa izuzetkom luksuzne robe, brojni brendovi su odluke o odlasku s ruskog tržišta obrazlagali strahom od narušenog imidža
Trpe gubitke zbog odlaska iz Rusije: Zapadne kompanije izgubile milijarde dolarawww.globallookpress.com © Maksim Konstantinov

Strane kompanije koje su se povukle iz Rusije ili obustavile poslovanje u toj zemlji, a među koje ne spadaju one prehrambene, tokom prošle godine ostale su bez oko dve milijarde dolara profita, objavio je poslovni list "Komersant", pozivajući se na podatke konsultanata koji su pomogli pojedinim preduzećima da napuste rusko tržište.

Gubici kompanija koje su prodale imovinu i otišle iz Rusije iznosili su između 1,3 i 1,5 milijardi dolara. Najveći gubitnici su, između ostalih, švedski gigant nameštaja IKEA, koji je izgubio oko 400 miliona dolara, i brend odeće H&M, koji je ostao bez oko 363 miliona dolara.

Španski konglomerat "Inditeks", vlasnik brendova kao što su "Zara", "Berška" i "Masimo Duti", zabeležio je gubitak od oko 300 miliona dolara. Francuski prodavac sportske opreme "Dekathlon" pretrpeo je gubitke od oko 140 miliona dolara, dok su luksuzni lanci italijanski "Monkler" i francuski "Hermes" zajedno izgubili oko 200 miliona dolara.

Među kompanijama koje su obustavile rad u Rusiji, ali još nisu finalizirale svoj odlazak, gubici su procenjeni na od 500 do 700 miliona dolara. Japanski proizvođač odeće "Uniklo", po izvorima "Komersanta", očekuju najveći gubici , s obzirom na to da je kompanija zabeležila rast prodaje u Rusiji poslednjih godina, dostigavši prihod od 26,9 milijardi rubalja (333 miliona dolara) u 2021, što je povećanje od 35 odsto u odnosu na 2020. godinu.

Kompanije koje su prošle godine napustile Rusiju u velikoj meri su povezale svoje odluke sa zapadnim sankcijama.

Dok sankcije formalno nisu imale skoro nikakav uticaj na maloprodaju neprehrambenih proizvoda, sa izuzetkom luksuzne robe, brojni brendovi su odluke o odlasku s ruskog tržišta obrazlagali strahom od narušenog imidža ili su se pak suočavali s poteškoćama u organizovanju poslovanja pod finansijskim ograničenjima.

Stručnjaci primećuju da mnogi brendovi koji su otišli iz RF nisu smatrali tu zemlju prioritetom, budući da im je rusko tržište, po rečima Dmitrija Vodjanikova iz konsultantske firme "Jakov & Partners", mahom donosilo tek od tri do pet odsto globalnih prihoda.

Ukupno, prema podacima Centra za strateška istraživanja (CSR), od oktobra prošle godine strane kompanije svih vrsta koje su ograničile svoje aktivnosti u Rusiji ili najavile povlačenje izgubile su od 200 do 240 milijardi dolara.

Ruski predsednik Vladimir Putin izjavio je da su kompanije koje su napustile tamošnje tržište ostavile za sobom "dobro nasleđe" i obećao da neće dozvoliti da njihova imovina i infrastruktura propadnu.

"Naše kompanije, naši preduzetnici preuzimaju ova preduzeća i nastavljaju s radom. I to prilično uspešno", rekao je Putin na sastanku sa Agencijom za strateške inicijative u februaru.

image