Zagonetna indijska kompanija isporučuje milione barela ruske nafte

U zemlji koja se smatra ruskim prijateljom firma se pojavljuje niotkuda, kupuje mnogobrojne tankere za manje od godinu dana i skoro isključivo opslužuje ruske naftne tokove

Ko zaista poseduje indijsku kompaniju "Gatik šip menadžment", čija je flota od početka Specijalne vojne operacije uvećana na 58 plovila, vrednosti 1,6 milijardi dolara, čime je postala jedan od najvećih svetskih vlasnika naftnih tankera, pita se "Fajnenšel tajms" i ukazuje na "Gatikovu" ključnu vezu s ruskim naftnim gigantom "Rosnjeftom".

Podaci o praćenju tankera ukazuju na to da se "Gatikova" flota mahom koristi za transport nafte iz Rusije do luka u Indiji, dok analitičarska kompanija "Kpler" tvrdi da je do sad isporučeno najmanje 83 miliona barela ruske sirove nafte i naftnih derivata, što npr. može da zadovolji dvomesečnu potražnju za crnim zlatom u Velikoj Britaniji. Više od polovine isporuka potiče od "Rosnjefta", a veruje se da su stvarni podaci još veći.

"Nakon sankcija Zapada bilo je neizbežno da ruske naftne kompanije požele da se bave brodarstvom i mislim da je 'Gatik' vrhunski primer za to. U zemlji koja se smatra ruskim prijateljom kompanija se pojavljuje niotkuda, kupuje mnogobrojne tankere za manje od godinu dana i skoro isključivo opslužuje ruske naftne tokove", konstatovao je Viktor Katona iz "Kplera".

"Fajnenšel tajms" ističe da je "Gatik" kupio najmanje 56 brodova od marta 2022. godine, uključujući 13 samo u decembru kada je stupio na snagu evropski embargo na rusku naftu.

"Gatikovi" brodovi fokusirani su na rusko-indijsku trgovinu, što je doprinelo da se olakša jedna od najznačajnijih promena u naftnim tokovima u poslednjim decenijama.

Pre rata Rusija je isporučivala manje od jedan odsto sirove nafte Indiji, dok joj sada obezbeđuje oko 30 odsto. Indija uvozi većinu nafte "ural", koju je Rusija ranije izvozila na tržište EU.

Da iza "Gatika" stoji "Rosnjeft", tj. njegov vlasnik Igor Sečin "Fajnenšel tajms" vidi u tome što su indijski zvaničnici koji su učestvovali u kupovini nafte za svoje rafinerije rekli da su poslovali direktno s "Rosnjeftom", a ne preko posrednika.

Imajući u vidu da je na početku ukrajinskog rata "Rosnjeftu" nedostajala flota, te da su rasle nadoknade za isporuku ruske nafte, svetska "flota brodova duhova" u neprozirnom vlasništvu rasla je kako bi služila ovom unosnom novom tržištu.