Francuska otvara jedan od najvećih rudnika litijuma u Evropi
Kompanija za industrijske minerale "Imeris" objavila je da će do 2027. godine početi eksploataciju nalazišta litijuma u Alijeu u Francuskoj, koje će biti "jedno od najvećih" u Evropi i služiće da ubrza energetsku tranziciju podsticanjem razvoja industrije električnih automobila.
Planirana investicija iznosi milijardu evra za eksploataciju u trajanju od najmanje 25 godina, objavio je "Imeris" u saopštenju, nakon što su posle 18 meseci ispitivanja ocenili da je "koncentracija i količina litijuma veoma velika", prenosi francuski list "Observater".
Ove zalihe "trebalo bi da budu održiv i konkurentan domaći izvor snabdevanja za francuske i evropske proizvođače automobila, kao i da umnogome doprinesu suočavanju sa izazovima energetske tranzicije", rekao je Alesandro Daca, izvršni direktor kompanije "Imeris".
Litijum, ili "belo zlato" je jedna od osnovnih komponenti za baterije kojima bi trebalo da budu zamenjena fosilna goriva u automobilima, a Evropska komisija ga je proglasila "ključnim" 2020. godine.
Evropska unija, koja je postavila cilj da odustane od konvencionalnih automobila do 2035. godine, kako bi smanjila emisiju gasova sa efektom staklene bašte, ima mnogo projekata za fabrike električnih baterija, ali joj u velikoj meri nedostaju osnovne sirovine kao što je litijum, nad kojima Kina gotovo da ima monopol, kao što ima nad baterijama.
Više od 30 hiljada tona litijuma godišnje, tokom 25 godina
Od 1850. godine na nalazištu Bovuar postoji kamenolom koji svake godine proizvodi oko 30.000 tona kaolinita, korišćenog u proizvodnji porcelana ili pločica, a "Imeris" ga je kupio 2005. godine.
Od šezdesetih godina prošlog veka Francuski biro za geološka i rudarska istraživanja identifikovao je prisustvo litijuma ispod ovog nalazišta, ali je sve do danas "Imeris" bio vrlo oprezan u pogledu mogućnosti eksploatacije, tvrdeći sve do prošle godine da nije imao potvrdu ni sadržaja litijuma, niti metoda za profitabilno ekstrahovanje.
List "Observater" navodi da je "tokom prošle i ove godine, 'Imeris' uložio 30 milona evra", od kojih je jedan milion javnih sredstava, kojim je finansirano istraživanje i dubinska analiza ovog nalazišta.
"Prema prvim procenama, proizvodnja bi mogla da dostigne 34.000 tona litijum-hidroksida godišnje, tokom najmanje 25 godina", navodi "Imeris" u saopštenju.
"Ovde se radi o jednom od najvećih projekata eksploatacije litijuma u EU, koji bi, kada zaživi u potpunosti, imao kapacitet za proizvodnju 700.000 baterija za električne automobile."
Kompanija procenjuje da bi troškovi proizvodnje bili "između sedam i devet evra za kilogram", što bi im omogućilo "interesantan povraćaj investicija", ali obećavaju i otvaranje 1.000 radnih mesta u ovom regionu.
Francuska televizija Te-Ef-1 podseća da je francusko tlo "puno belog zlata". Prema jednoj studiji iz 2018. godine, Biro za geološka i rudarska istraživanja identifikovao je čak 41 nalazište litijuma.
Ipak, levičarski list "Humanite" postavlja pitanje ekološke cene ovog projekta, s obzirom da bi vađenje svih zaliha litijuma iz nalazišta, kako navode, dovelo do "nepopravljivog uticaja na životnu sredinu."