Francuska pojačava pritisak na Brisel da odgovori na ono što smatra nepravednim prednostima Kine u izvoznim sektorima kao što su električna vozila, ali EU je oprezna zbog rizika od pokretanja sveopšteg trgovinskog sukoba sa Pekingom, piše "Politiko".
Brisel je poslednjih godina unapredio alate za odbranu na polju trgovine i Pariz sada želi da Evropska komisija - koja upravlja trgovinskom politikom EU - upotrebi to "novo oružje" i pokaže da ono nije samo "poza".
Da li će Francuska nadglasati ostatak EU, posebno Nemačku, biće jedno od glavnih pitanja na samitu lidera EU kasnije ovog meseca. Problem je u tome što su Berlin i drugi bili pogođeni katastrofalnim pokušajem Brisela da iskoristi trgovinske mere EU protiv Pekinga 2013. i verovatno će zahtevati oprezniji pristup kako ne bi isprovocirali Peking da uvede kontramere protiv EU.
Najkontroverznija francuska ideja je da bi EU trebalo da otvori istragu koja otvara put carinama na kineska električna vozila. Evropa se najviše plaši da Peking iskoristi velikodušnu državnu podršku i proizvede jeftina vozila koja mogu da preplave tržište EU i ugroze proizvodnju e-automobila u EU.
Dva visoka zvaničnika su rekla za "Politiko" da Evropska komisija razmatra da pokrene istragu koja bi omogućila Briselu da uvede dodatne namete, poznate kao antidampinške i antisubvencione tarife na takve automobile.
Komesar za unutrašnje tržište Tjeri Breton poručio je da je "veoma za to da se istraga o dampingu električnih automobila otvori što je pre moguće".
"Kupuj kinesko" brine evropske proizvođače
Istraga o električnim vozilima nije jedina inicijativa protiv Kine koju EK razmatra, već je pod lupom i nabavka kineskih medicinskih uređaja.
Cilj različitih instrumenata kojima raspolaže Brisel je da se Kina podstakne da otvori svoje tržište javnih nabavki i to pod pretnjom da će EU, kao odmazdu, da zatvori sopstveno visokounosno tržište javnih tendera.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen ranije je izjavila u Pekingu da su medicinski uređaji "izbačeni sa tržišta diskriminatorskom politikom 'kupuj kinesko'", što već godinama brine evropske proizvođače.
Pored toga, Brisel istražuje i kinesku železničku industriju, rekla su dvojica zvaničnika.
Predvođena Francuskom, EU je godinama razvijala snažnije trgovinske instrumente kako bi osigurala da Unija bude spremna kada se suoči sa nepoštenom trgovinskom praksom ili ekonomskom ucenom.
"Ne smemo da isključimo razmatranje carinskih tarifa. Pitanje je možda provokativno, ali kada vidimo koliko subvencija se dodeljuje određenim proizvodima koji će sutra stići na evropski kontinent...", upozorio je francuski ministar ekonomije Bruno Le Mer.
Nemačko-francusko razmimoilaženje
Francuzi, međutim, još nisu pobedili u raspravi.
Brisel ima gorka sećanja na korišćenje trgovinske politike EU za suprotstavljanje Kini. Kada je EU posegnula za antidampinškim i antisubvencijskim merama protiv Kine zbog potkopavanja evropskog tržišta solarnih panela i telekomunikacione opreme 2012. i 2013. godine, Brisel i Peking su došli na ivicu trgovinskog rata.
U različitim sukobima, Kina se pokazala kao ekspert u igranju po principu "zavadi pa vladaj", preteći, na primer, da će favorizovati avione "Boinga" u odnosu na "Erbas", ili da neće kupiti francusko i špansko vino, navodi portal. Koristeći upravo takvu taktiku, Kina je primorala tadašnjeg komesara EU za trgovinu Karela De Guhta da odustane od "ofanzive" na Peking 2013.
Ipak, tržište električnih automobila je politički prioritet. Francuski predsednik Emanuel Makron rekao je da EU ne bi trebalo da dozvoli Kini da pobedi u automobilskom sektoru na isti način na koji je to učinila sa solarnim panelima, "gde smo stvorili zavisnost od kineske industrije i učinili da njeni proizvođači napreduju".
"Politiko" podseća da, nakon što je Brisel uveo sankcije zvaničnicima koji su umešani u navodno kršenje ljudskih prava protiv ujgurske manjine u Kini, Peking je sankcionisao veliki broj akademika i evroposlanika, a Sveobuhvatni sporazum o ulaganjima sa Kinom je sklopljen tek 2020 - mada je ubrzo zamrznut.
Ali Kina ume da uzvrati i suptilnije, podseća portal i navodi prošlogodišnji slučaj kada je Peking je prećutno blokirao većinu trgovine sa Litvanijom nakon što je baltička država produbila veze sa Tajvanom. Kineska vlada je negirala umešanost u, kako je rekla, softverske probleme sa carinskom platformom.
Kineska strana neće ostati bez odgovora
Nemački zvaničnici već upozoravaju da bi odmazda Pekinga mogla da naškodi izvoznicima u Kinu, kao i da oteža život evropskim kompanijama koje su tamo investirale. Kina bi takođe mogla da zapreti ograničavanjem investicija u Evropi.
Takav mogući razvoj situacije brine industriju, posebno imajući u vidu pogoršanje geopolitičkih odnosa.
"Radije bismo da nemamo ograničenja. To bi moglo da ima neželjene posledice po trgovinske odnose EU i Kine. Ako zaista dođe do restriktivnih mera, kineska strana neće ostati bez odgovora", rekao je visoki zvaničnik iz industrije automobila.
Kinesko tržište je dugo bilo "zlatna koka" za velike nemačke proizvođače automobila, naročito sa "Folksvagenom" i "Mercedes-Bencom" koji ubiraju profit od prodaje premijum modela motora sa unutrašnjim sagorevanjem u svetskoj zemlji broj jedan za čiste automobile.
Ali sa svojom neuporedivom dominacijom u tehnologiji baterija, lokalni kineski brendovi smanjuju tržišni udeo stranih proizvođača automobila i na masovnom tržištu i u premijum segmentima, ugrožavajući milijarde evra prihoda nemačkih proizvođača automobila.
Zato je neograničen pristup kineskom tržištu automobila od suštinskog značaja za velike nemačke brendove, ali je sasvim druga priča za francuske konkurente kao što su "Reno" i "Stelantis" koji su manje aktivni u Kini i osetljiviji na jeftine proizvođače električnih vozila.
Francuski proizvođači automobila veoma zavise od domaćeg tržišta, i ako njihova dominacija na francuskom tržištu oslabi zbog novih učesnika na kineskom tržištu, francuski proizvođači automobila biće u velikim problemima, kao i francuska ekonomija.
Mnogo toga se, ipak, promenilo od spora oko solarnih panela pre deset godina, ocenjuje "Politiko" i navodi da se u celom bloku javlja shvatanje da Evropa treba da zauzme odlučniji stav prema Pekingu.
Čak i u Nemačkoj, zvaničnici se plaše da će prodaja kineskih električnih vozila uništiti evropsku automobilsku industriju.
Ursula Fon der Lajen će sledeće nedelje predstaviti novu strategiju ekonomske bezbednosti EU, o kojoj bi trebalo da se raspravlja na samitu lidera EU u junu, i to je najnoviji znak da se EU udaljava od svoje liberalne politike slobodne trgovine ka odbrambenijem pristupu, zaključuje "Politiko".