Od ideje o izmeštanju tranzitnog saobraćaja iz prestonice do njene realizacije prošlo je 30 godina. Duže od tri decenije bilo je potrebno da se povežu Batajnica i Bubanj potok i da se Obilaznica oko Beograda konačno spoji sa Koridorom 10 u punom profilu auto-puta. To, međutim, i dalje nije kraj ovog građevinskog poduhvata, jer on obuhvata i nastavak trase sve do Pančeva, a koji je tek u fazi projektovanja.
U Javnom preduzeću "Putevi Srbije" za RT Balkan kažu da bi deo obilaznice koji je poslednji završen trebalo da bude pušten u saobraćaj 28. juna.
O obilaznici se godinama pričalo, otvarane su neke deonice, sektori i njihovi delovi i probijani rokovi izgradnje, tako da je onima koji ne poznaju teren teško da razumeju šta se i gde gradi i koliko posla je još ostalo. Deo obilaznice do Bubanj potoka podeljen je u 6 sektora, a proteklih decenija je njih pet kompletno završeno - od Batajnice do tunela Straževica. Deo koji se sada završava je Sektoru 6 od izlaska iz tunela do petlje Bubanj potok, koji je spona sa Koridorom 10.
Ova saobraćajnica je projektovana za brzinu od 120 kilometara na sat, a duga je 47 kilometara. Završetkom ovog dela obilaznice teretni saobraćaj će biti izmešten iz prestonice i trebalo bi da se izbegnu gužve na auto-putu na izlasku iz Beograda prema Bubanj potoku, ali i na Gazeli i Autokomandi.
"Završetkom Obilaznice oko Beograda saobraćaj će se preusmeriti sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica, što će doprineti skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području", kažu u "Putevima" za RT Balkan.
Napominju da će posle 28. juna i puštanja u saobraćaj uporedo još biti radova na završetku kraka 10 u smeru ka Beogradu, na petlji Bubanj Potok.
Izvođači radova na Sektoru 6 su kineska kompanija "Pauer Čajna" i azerbejdžanski "Azvirt". Jovica Radić iz "Pauer Čajna" kaže da je najzahteviji objekat na Sektoru 6 bio tunel Beli potok, jer je bilo potrebno angažovati više od 250 radnika da bi se došlo do konačnog cilja, elektro-mašinskog opremanja najsavremenijom opremom.
"Urađeno je pet portalnih nosača na otvorenoj trasi Sektora 6 na koje su postavljene ful matriks table, sa izmenljivom saobraćajnom signalizacijom, koje će u budućnosti ukazivati vozačima i upozoravati ih na promene na putu. Na te nosače, biće postavljene i četiri različite vrste kamera - za brojanje saobraćaja, za prepoznavanje registracija, detekciju vangabaritnih vozila i kontrolu brzine automobila koji se budu kretali ovom deonicom", priča Radić.
On objašnjava da će se iz jedinstvenog centralnog sistema nadzora i upravljanja pratiti saobraćaj. U tu svrhu izgrađena je potpuno nova pogonska centrala koja se nalazi ispred desne cevi tunela, gledano iz pravca Bubanj potoka.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu u penziji Milan Vujanić kaže za RT Balkan da će Beograd konačno dobiti saobraćajnicu koja će mu omogućiti da počne da "diše".
"Ogroman je broj vozila i neohodno je da imamo puteve koji mogu da prihvate takav rast saobraćaja. Kada ne postoje obilaznice, vozila moraju da idu kroz grad i nama se zbog toga godinama dešava da imamo gužve na svim mostovima - od Gazele, preko mosta na Adi do Brankovog mosta. Onda se ta zakrčenost prenosi i na grad. Ovako ćemo imati da se daljinski saobraćaj preusmerava van Beograda i da grad može normalno da funkcioniše. To sigurno ne znači da više uopšte neće biti gužvi, ali će ih sigurno biti manje", smatra Vujanić.
Profesor napominje da kamionima neće uopšte biti dozvoljeno da ulaze u grad, osim onima za snabdevanje. Svi ostali će biti preusmereni na obilaznicu. On kaže da će to rasteretiti Gazelu koja je, kako je naveo, građena za 20.000 vozila, a preko koje dnevno prođe oko 140.000 vozila. On napominje da će i putnička vozila u tranzitu, takođe, koristiti ovu saobraćajnicu, što je posebno važno tokom leta, kada je velika frekvencija stranaca koji putuju iz Zapadne Evrope ka Turskoj.
U pripremi projekat za nastavak ka Pančevu
Ovo jeste kraj najvećeg dela obilaznice i najznačajnijeg za izmeštanje saobraćaja iz Beograda, ali nije i kraj projekta. Planira se i izgradnja nastavka obilaznice, takozvani Sektor Ce, od Bubanj Potoka do Vinče i Pančeva, uključujući novi most preko Dunava, čime bi cela obilaznica bila duga oko 70 kilometara.
"Ugovorili smo sa Saobraćajnim institutom CIP izradu projektno-tehničke dokumentacije za Projekat za građevinsku dozvolu za Sektor Ce, drumsko-železnički koridor Bubanj potok - Vinča - Pančevo. Čine ga tri ključna objekta: autoputska Obilaznica, železnička obilazna pruga i drumsko-železnički most preko Dunava kod Vinče. Rok za izradu Projekta za građevinsku dozvolu je polovina 2024. godine, nakon čega se može očekivati i proces ugovaranja izgradnje", kažu u "Putevima" za RT Balkan.
Ostaje samo nada da završetak drugog dela Obilaznice nećemo morati da čekamo još tri decenije.