Kinezi i Rusi prave automobile u bivšim fabrikama zapadnih kompanija

Kineski proizvođači automobila, posle uvođenja sankcija Rusiji i odlaska velikog broja zapadnih proizvođača, ulaze na rusko tržište, a uvoz kineskih automobila porastao je na 49 odsto u junu

Ponovno pokretanje proizvodnje legendarnog sovjetskog automobila "moskviča" u novembru proslavljeno je u Moskvi kao znak otpornosti ruske automobilske industrije, a državna fabrika u kojoj će se praviti prepoznatljivi automobil, preuzeta je od "Renoa" koji se povukao s ruskog tržišta, a država je fabriku kupila za jednu rublju.

Povratak "moskviča" znak je rastućeg kineskog uticaja na ovaj važan sektor ruske ekonomije, izveštava Rojters i navodi da novi model prepoznatljivog imena ne liči na one stare, ali zato neodoljivo podseća na kineske automobile "JAK motorsa". Dva neimenovana izvora rekla su Rojtersu da je "moskvič 3" ustvari "JAK sehol H4" sklopljen u Moskvi sa opremom i delovima od kineskog partnera.

Iz "Moskviča" su prošlog meseca naveli da se njihovi 3 i 3e modeli proizvode u velikom pogonu za sklapanje koji podrazumeva da se automobili prave u fabrici u inostranstvu, a zatim uvoze i dovršavaju u Rusiji. Kompanija je navela da radi sa stranim partnerom, ali nije potvrdila da li je u pitanju kineski "JAK".

"Proizvodnja u zemlji postepeno se povećava", naveli su iz "Moskviča" za Rojters, dodajući da se nadaju da će početi drugu fazu proizvodnje krajem ove ili početkom sledeće godine, što će uključivati zavarivanje i farbanje u moskovskoj fabrici. "JAK" nije odgovorio na upit Rojtersa na ovu temu.

Kineski proizvođači automobila, posle uvođenja sankcija Rusiji i odlaska velikog broja zapadnih proizvođača, ulaze na rusko tržište, a uvoz kineskih automobila porastao je na 49 odsto u junu, dok je pre sukoba u Ukrajini, tačnije u istom mesecu 2021. godine, iznosio svega sedam odsto.

Izvoz kineskih automobila u Rusiju od januara do maja ove godine povećao se pet puta na gotovo 3,6 milijardi dolara, prema podacima kineske carine, uključujući izvoz od gotovo jedne milijarde dolara samo u aprilu.

Uz to, kineski proizvođači preuzimaju fabrike iz kojih su se povukli zapadni proizvođači i u njima se sada proizvode kineski modeli automobila. Četiri neimenovana izvora iz dve kompanije navela su za Rojters da su kineski proizvođači preuzeli šest fabrika koje su posedovali evropski, japanski i američki proizvođači automobila i da sada u njima prave kineske automobile. Prema procenama, u ovim fabrikama može da se proizvede 600.000 automobila godišnje.

Do 2021. godine domaća auto-industrija proizvodila je više od 1,4 miliona putničkih automobila, što je palo na svega 450.000 prošle godine. Domaći automobili sada čine 40 odsto ruskog tržišta, podaci su vlade, dok je to pre početka ruske Specijalne vojne operacije u Ukrajini bilo između 70 i 75 odsto.

Na tržištu su sve više prisutni kineski proizvođači, navodi se u tekstu, i podseća da su oni ušli na rusko tržište tek 2019. godine.

U nekadašnjim fabrikama zapadnih kompanija, obnovljena je proizvodnja sa partnerima iz inostranstva, za koje se navodi da su verovatno Kinezi, ali i dodaje da je proizvodnja izmeštena iz Rusije i da se u lokalnim fabrikama modeli samo sklapaju ili dovršavaju. Takav je slučaj u nekadašnjoj fabrici "Forda" u Tatarstanu ili "Nisana" u Sankt Petersburgu gde bi trebalo da počne proizvodnja nove "lade" za koju se, takođe, navodi, da se pravi po kineskom kalupu.

U izveštaju ruske Centralne banke iz sredine jula navodi se da se u nekoliko fabrika u centralnoj i severozapadnoj Rusiji koje su prošle godine bile u mirovanju, sada proizvode automobili zasnovani na kineskim modelima pod sopstvenim brendom.

"Ako su ranije automobili iz Japana i Evrope dominirali, sada je više od 70 odsto uvoza iz Kine", navodi se u izveštaju.