Koja su prava putnika prilikom kašnjenja i otkazivanja letova?

Ukoliko im je let uskraćen, putnici imaju pravo na naknadu od 250 evra za letove do 1.500 kilometara, 400 evra za letove od 1.500 do 3.500 km ili 600 evra za letove preko 3.500 kilometara

Na mnogim evropskim aerodromima od početka letnje sezone bilo je više problema sa kašnjenjem i otkazivanjem letova. I dalje postoji zabrinutost da bi problemi kontrole vazdušnog saobraćaja širom Evrope mogli dovesti do poremećaja za mnoge putnike ovog leta. "Izidžet" je ukinuo 1.700 letova u julu, avgustu i septembru, okrivljujući zagušeno nebo zbog zatvaranja ukrajinskog vazdušnog prostora i planiranih štrajkova kontrolora letenja.

Kvar na traci za prtljag, zabrana točenja goriva zbog lošeg vremena, štrajkovi na evropskim aerodromima, požari na grčkim ostrvima - samo su neki od razloga zbog koji su odloženi, preusmereni ili otkazani letovi sa beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" od početka sezone, a u takvim situacijama jedino što putnike zanima je kako da stignu na željene destinacije, a da im to u što manjoj meri pokvari odmor. 

U avio-kompanijama kažu da su bolje pripremljene nego prošle godine, kada su povećana potražnja za putovanjima i nedostatak osoblja doveli do dugih redova na aerodromima i mnogih kašnjenja i otkazivanja. Pravila su slična u većini evropskih kompanija, pa i kod domaće "Er Srbije".

U slučaju da letovi duže vreme kasne, ne ostvare se ili je putniku uskraćeno ukrcavanje, putnici imaju pravo na jednu ili dve vrste naknade – vraćanje novca i naknadu štete. Na sajtu "Er Srbije" oni mogu naći obaveštenje kome treba da upute svoje reklamacije ako im se ova prava uskrate.

Ukidanje leta

Ukoliko je let za koji su potvrdili rezervaciju ukinut, putnicima će biti pružen izbor između nadoknade ili preusmerenja. Nadoknada po punoj ceni karte se dobija u roku od sedam dana. Moguća je i ako deo putovanja nije realizovan ili ako je deo putovanja realizovan, ali više ne služi svrsi putnikovog prvobitnog plana. Takođe je, kada je to relevantno, omogućen i povratni let.

"Preusmerenje se obavlja pod sličnim uslovima prevoza, do putnikove konačne destinacije u što kraćem roku ili pod uporedivim uslovima prevoza, do konačne destinacije kasnijeg datuma kad vama to odgovara, u zavisnosti od dostupnosti mesta. U slučajevima kad mesto, grad ili region ima više od jednog aerodroma i kompanija 'Er Srbija' ponudi let do različitog aerodroma u odnosu na onaj iz rezervacije, 'Er Srbija' će pokriti troškove prevoza od tog drugog aerodroma ili do onog koji je naveden u rezervaciji, ili do druge destinacije u blizini, po dogovoru sa putnikom", navodi se na sajtu "Er Srbije".

Oni navode da putnici mogu da računaju na podršku, kao što su besplatni obroci i osveženje u skladu sa vremenom čekanja i dva besplatna telefonska poziva ili mogućnost nekog drugog vida komunikacije.

"U slučaju preusmeravanja, kad je razumno očekivano vreme polaska novog leta najmanje dan nakon planiranog polaska ukinutog leta, aviokompanija će putniku ponuditi besplatan hotelski smeštaj u slučajevima kad je neophodan boravak tokom jedne ili više noći ili kad je potreban dodatan boravak u odnosu na nameravani, besplatan prevoz od/do aerodroma do/od mesta smeštaja", navode u "Er Srbiji".

Ukoliko im je let uskraćen, putnici imaju pravo na naknadu od 250 evra za letove do 1.500 kilometara, 400 evra za letove od 1.500 do 3.500 km ili 600 evra za letove preko 3.500 kilometara.

Međutim, ukoliko im "Er Srbija" ponudi preusmeravanje putovanja do konačne destinacije putem alternativnog leta, ova nadoknada se može smanjiti za 50 odsto.

U "Er Srbiji" navode da kompanija neće moći da plati nadoknadu na licu mesta, već da putnik treba da pošalje zahtev za odštetu odeljenju Podrške putnicima. 

Kašnjenje leta

Kad ima razloga da kompanija očekuje da će vreme polaska biti kasnije od planiranog vremena polaska: za dva ili više sati (za letove do 1.500 km) za tri ili više sati (za letove između 1.500 km i 3.500 km) i za četiri ili više sati (za letove preko 3.500 km), putnici imaju pravo na besplatne obroke i osveženja u skladu sa vremenom čekanja, dva besplatna telefonska poziva ili poruke putem faksa ili mejla.

"Kad je razumno očekivano vreme polaska najmanje dan nakon vremena polaska koje je prethodno najavljeno, putnicima će biti ponuđen besplatan hotelski smeštaj u slučajevima kad je neophodan boravak tokom jedne ili više noći kao i besplatan prevoz od/do aerodroma do/od mesta smeštaja", navodi se na sajtu nacionalnog avioprevoznika.

Ukoliko je let odložen najmanje pet sati, za sve letove putnici imaju pravo na nadoknadu u roku od sedam dana, pune cene karte po ceni po kojoj je kupljena, za deo ili delove putovanja koji nisu realizovani, i za deo ili delove koji su već realizovani ukoliko let više ne služi svrsi u pogledu prvobitnog putnog plana putnika, zajedno sa, kad je to relevantno, povratnim letom do prve tačke polaska.

Preusmeravanje leta

"U slučajevima kad mesto, grad ili region ima više od jednog aerodroma i kompanija ponudi let do različitog aerodroma u odnosu na onaj iz rezervacije, 'Er Srbija' će pokriti troškove žprevoza od tog drugog aerodroma ili do onog koji je naveden u rezervaciji, ili do druge destinacije u blizini, po dogovoru sa putnikom", navode iz kompanije.

Iz "Er Srbije" tvrde da i u slučaju preusmeravanja leta mogu da računaju na iste besplatne pogodnosti, poput mogućnosti komunikacije putem telefona ili mejla i osveženja, koje se nude i u slučaju otkazanog leta.

Kako je u Evropi i Velikoj Britaniji?

Bi-Bi-Si prenosi uputstvo za putnike koji lete preko kompanija iz Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva. Navode da za putnike koji su kupili kartu preko kompanije iz Ujedinjenog Kraljevstva, avio-kompanija mora da im dozvoli da izaberu između povrata novca ili alternativnog leta, bez obzira na to koliko unapred je otkazivanje izvršeno. Putnik može dobiti povrat novca za bilo koji deo karte koji nije iskoristio. Dakle, ako je uplaćena rezervacija za povratni let, a odlazna etapa je otkazana, putnik može dobiti refundaciju pune cene povratne karte.

Ako i dalje želi da putuje, avio-kompanija mora da mu pronađe alternativni let. Ako druga avio-kompanija leti do tog odredišta znatno ranije ili postoje drugi odgovarajući načini prevoza, onda putnik ima pravo da umesto toga rezerviše taj alternativni prevoz. Ako je putnik zaglavljen u inostranstvu ili na aerodromu zbog otkazivanja leta, avio-kompanije moraju da mu pruže i drugu pomoć dok ne bude u mogućnosti da leti do svog odredišta.

Ta podrška putniku uključuje razumnu količinu hrane i pića (često u obliku vaučera), komunikaciju (često refundiranjem troškova poziva), besplatan smeštaj, ako mora da prenoći da bi leteo sutradan, kao i prevoz do i od smeštaja. Ako avio-kompanija nije u mogućnosti da organizuje pomoć, putnik ima pravo da to sam organizujete i da kasnije zatraži povrat troškova. U ovom slučaju, Uprava za civilno vazduhoplovstvo savetuje ljudima da čuvaju račune i da ne troše više nego što je potrebno.

U slučaju kašnjenja leta, putnik ima pravo na istu pomoć ako let kasni više od dva sata. Možda može da traži odštetu ako let na odredište kasni više od tri sata. Opet, iznos se zasniva na tome koliko daleko se leti. Ako let kasni više od pet sati i putnik više ne želi da putujete, može dobiti puni povrat novca.

Mogu li tražiti dodatnu kompenzaciju?

Poremećaji izazvani štrajkovima zaposlenih na aerodromu ili u kontroli letenja, loše vreme ili druge "vanredne okolnosti" ne podležu dodatnoj nadoknadi, ni u Evropi, ni u Srbiji.

Na šta putnik ima pravo zavisi od toga šta je izazvalo otkazivanje i koliko je putnik obavešten. Ako je let otkazan sa obaveštenjem manje od dve nedelje, možda ćete moći da tražite kompenzaciju na osnovu vremena alternativnog leta koji je ponuđen. Iznos na koji ima pravo zavisi i od toga koliko je udaljena destinacija na koju putuje. Bi-Bi-Si piše da je za letove ispod 1.500 kilometara, kao što je od Glazgova do Amsterdama, nadoknada do 220 funti po osobi. Za letove duže od 3.500 kilometara, poput Londona do Njujorka, putnik može tražiti do 520 funti po osobi.