"Fajnenšel tajms" je prošle nedelje objavio da su najveća evropska preduzeća do sada izgubila više od 100 milijardi evra zbog odlaska iz Rusije ili smanjivanja poslova u toj zemlji. Ovo je, upozorava list, samo delić prave cene.
Od 609 godišnjih izveštaja i finansijskih izveštaja koje je "Fajnenšel tajms" proučio, u ogromnoj većini se ukazuje na drastičan pad profita, skok cena energenata i sirovina i poremećaje u lancu snabdevanja. Mnogi su, takođe, spomenuli značajan porast sajber napada. Drugi su rekli da se potrošači udaljavaju od ekološki održivih proizvoda kako bi uštedeli novac.
Čak su i kompanije koje ne posluju u Rusiji - od "Delezea", preko "Švedskog telekoma", do "Rajanera" - prijavile pad profita, rastuće troškove proizvodnje i kašnjenja.
Drugim rečima, posledice zapadnih sankcija Rusiji po mnoge evropske kompanije biće dublje i dugotrajnije od troškova napuštanja onoga što je bilo relativno malo tržište.
Zbog toga se, bez obzira na to da li je u Rusiji bilo poslovanja, ili ne, mnogi sada pripremaju za dugoročnu nestabilnost i neizvesnost. Rusija je činila oko trećinu prihoda kompanije "Teknip enerdžiz", francuskog dobavljača energetskih usluga. Iako je grupa uspela da nadoknadi veliki deo izgubljenog prihoda fokusiranjem na nove oblasti, glavni finansijski direktor Bruno Viber kaže da menadžment sada mora da bude mnogo fleksibilniji i agilniji.
Rusko iskustvo je, takođe, pokrenulo pitanja o rizicima na drugim tržištima, poput Kine.
"Postoji više nepredvidljivosti i volatilnosti", kaže on. "Moraćemo da se u bliskoj budućnosti uhvatimo u koštac sa veoma teškim izazovima".
U međuvremenu, poznati brendovi shvataju da su izloženi opasnostima i na druge načine. "Za većinu kompanija vrednost brenda je veća od vrednosti bilo koje imovine u Rusiji", kaže Nabi Abdulajev, partner u strateškoj konsultantskoj kompaniji "Kontrol risks".
Pa šta se dešava ako su njihovi proizvodi povezani sa ruskim političarima ili vojnicima? Čak i ako su prestali da snabdevaju to tržište, poznati brendovi i dalje probijaju put do ruskih prodavnica preko nezavisnih uvoznika. "Ako mediji registruju da (ruski predsednik Vladimir) Putin koristi zapadne brendove, šteta za tržišnu vrednost te kompanije može biti veća od njene imovine u Rusiji", kaže Abdulajev.
Evropske kompanije su već pretrpele veliki udar na profit kao rezultat zapadnih sankcija Moskvi, i ovo nije kraj priče, poručuje "Fajnenšel tajms" i, optimistično, navodi da će možda najdugotrajnija posledica sukoba u Ukrajini za evropski biznis biti njegovo povećanje efikasnosti i konkurentnosti.