Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra sa makedonskim kolegom Blagojem Bočvarskim potpisati Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, za šta će dve zemlje zajednički zatražiti sredstva od EU.
"Potpisaćemo Memorandum sa Severnom Makedonijom, i ja sam posebno ponosan na to", rekao je Vesić.
Naveo je za TV Prvu da je u toku projektovanje deonice Niš-Preševo, duge 135 kilometara, a da će makedonski partneri projektovati oko 50 kilometara od granice do Skoplja.
Rekonstrukcija pruge ka Bugarskoj u "prozorima"
Takođe, istakao je da je jedan od njegovih prioriteta otkako je stupio na dužnost ministra rekonstrukcija pruge Niš - Dimitrovgrad, koja je pre nekoliko dana konačno i počela da se radi, nakon čak pet godina od potpisanog ugovora i granta EU.
Ta pruga će, pojašnjava, biti modernizovana i elektrificirana, za brzine od 120 kilometara na sat. Kako je to jedina železnička veza Srbije i Bugarske, radovi na modernizaciji u dužini od 86 kilometara, koji su počeli na deonici od Staničenja do Pirota, izvode se u tzv. prozorima, što znači da neće biti kompletnog zatvaranja saobraćaja, već će se na 36 sati smenjivati radovi i saobraćaj na pruzi.
"Tako smo dogovorili sa bugarskim železnicama i zato će radovi trajati 1.276 dana. Radi se u ’prozorima’, jer je nemoguće zaustaviti saobraćaj, zato što je to jedina železnička veza Bugarske sa Evropom", rekao je Vesić.
Podsetio je da su uveliko u toku radovi na brzoj pruzi Novi Sad-Subotica, u dužini od 108 kilometara, koji će biti završeni do kraja naredne godine, pa će u martu ili aprilu 2025, nakon testiranja, vozovi između Beograda i Subotice voziti za svega sat i 10 minuta. Takođe, ugovor o izgradnji brze pruge Beograda-Niš potpisan je u februaru. Vrednost tog projekta je 2,7 milijardi evra, od čega je 610 miliona grant EU.
Vesić je najavio da već sledeće godine, počinje obnova, odnosno izgradnja brze pruge Beograd-Niš i da će se i taj posao raditi u "prozorima", jer je nemoguće zaustaviti saobraćaj na međunarodnoj pruzi.
Dodao je da je u toku i obnova 23 kilometra pruge od Niša do Brestovca, a da će uskoro biti raspisan i tender za železničku obilaznicu oko Niša. Naveo je i da se sa bugarskom vladom pregovara da se izgradi nova trasa pruge Niš - državna granica sa Bugarskom.
"Oni rade brzu prugu od Sofije do granice sa Srbijom, za brzine od 160 kilometara na sat. Turska gradi brzu prugu od Istanbula do granice sa Bugarskom. Kada projektujemo i izgradimo naš deo, od Niša do granice, ostaje da Bugarska spoji Sofiju i granicu sa Turskom, pa će se jednog dana stizati od Niša do Istanbula brzom prugom. Ceo Zapadni Balkan biće povezan mrežom brzih pruga", napomenuo je Vesić.
Dodao je da su se ljudi u Srbiji odvikli od korišćenja železnice, što se polako menja sa brzom prugom Beograd – Novi Sad, budući da danas najveći broj ljudi koji putuje između ova dva grada, putuje – "Sokolom".
Istakao je da je izgradnja i obnova pruga jedan od prioriteta Vlade Srbije i predsednika Aleksandra Vučića, ali i EU koja do 2030. planira da udvostruči broj kilometara novih pruga.
Napomenuo je i da je poslednja pruga koja je izgrađena u našoj zemlji, do 2012. bila pruga Beograd- Bar daleke 1976. godine.
"Do 2012. nije izgrađena nijedna. Od 2012. do 2022. izgrađeno je 108 kilometara novih pruga. Od 2001. do 2012. obnovljen je bio tek 31,5 kilometar, a od 2012. do danas rekonstruisano je čak 807 kilometara pruga", ukazao je ministar Vesić i dodao da je posebno važna i obnova regionalnih pruga, na čemu će se raditi u narednom periodu.