Kreditni biro pri Udruženju banaka Srbije osnovan je pre 20 godina, a za dve decenije izdato je na milione izveštaja fizičkim i pravnim licima o obavezama prema bankama ili lizing kućama. To je, između ostalog, doprinelo da nivo problematičnih kredita za privredu i građane bude na istorijski niskom nivou od oko tri procenta.
U Udruženju banaka naglašavaju da Kreditni biro samo beleži podatke dobijene od banaka i lizing kompanija i da ne odlučuje o disciplinskoj skali niti određuje bankama težinu sankcija prema nesavesnom klijentu.
Podsećaju da svaki građanin može jednom godišnje kreditni izveštaj da dobije besplatno, odnosno, svaki sledeći uz nadoknadu od oko 250 dinara.
"Registrovaće se docnja za fizička lica samo ako je preko 60 dana za pravna lica i preduzetnike samo preko 15 dana. Podaci o docnji za fizička lica se brišu u roku od tri godine, a za pravna lica i preduzetnike u roku od pet godina od zatvaranja ugovornog odnosa po kojem je obaveza nastala", objašnjava Marina Papadakis, sekretar Udruženja banaka Srbije.
Ukoliko odbije zahtev klijenata za kredit, banka nije dužna da objašnjava odluku. Ipak, razlog za odbijanje, kako se ponekad čuje u javnosti, svakako ne može biti zbog 200 ili 300 dinara zaostalog duga ili gledanja neprimerenih sajtova na internetu.
"Na primer, klijent kasni 50 dana, ali za iznos koji nije materijalno značajan, banka će svakako uzeti to u obzir prilikom donošenja odluke. Mi ne odbijamo klijenta na bazi informacija iz Kreditnog biroa kao takve. Trudimo se da prikupimo dodatne informacije o samim razlozima kašnjenja, da te informacije analiziramo u nekom širem kontekstu i da na bazi kvantitativnih i kvalitativnih pokazatelja na kraju donesemo odluku da li određeni zahtev podržavamo ili ne", kaže direktor filijale za mala i srednja preduzeća Prokredit banke Biljana Mladenović.
Iznos rate koja je u kašnjenju i valjano obrazloženje je tanka linija oko koje se vrti odluka banke da li će vas sankcionisati i ostaviti teret za neku buduću pozajmicu. Osim kreditnog dosijea, sa bankarima morate biti i dobar pregovarač, jer na kraju odluka više nije tipska kao nekada, već zavisi od svakog klijenta ponaosob.