U trenutku dok ekološki propisi Evropske unije nalažu da se smanjuje emisija izduvnih gasova iz automobila i da zamene fosilna goriva vodonikom, auto-gasom ili komprimovanim prirodnim gasom, postavlja se pitanje zašto se u Srbiji više ne toče alternativna goriva, već samo benzin i dizel. Kada se tečni naftni auto-gas, pojavio na našem tržištu, njegova cena je bila upola tadašnje cene goriva upravo da bi se vozači privoleli da promene navike i da ne toče samo dizel i benzin, već i gorivo koje ne zagađuje okolinu u toj meri.
Milan Lončar iz Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije (AMSS) kaže da je u Srbiji od 2007. do 2009. godine svaki peti automobil u Srbiji bio na TNG.
"Srbija je bila evropsko čudo u broju registrovanih vozila na TNG, imali smo oko pola miliona vozila registrovanih na ovo pogonsko gorivo. Tada je cena tog energenta bila jako povoljna, svega 30 odsto od cene benzina, i fizička lica koji koriste automobil za svakodnevne potrebe ugrađivala su instalacije za gas samo zbog odlaska na godišnji odmor, kako bi ostvarili uštedu na toj jednoj relaciji", izjavio je Milan Lončar na panelu koji je "Energija Balkana" organizovala u okviru Gasnog foruma Jugoistočne Evrope 2023.
On je naveo da je situacija danas potpuno drugačija i da, prema informacijama iz Ministarstva unutrašnjih poslova o broju registrovanih vozila na TNG u Srbiji, sada ih ima nešto više od 135.000.
"To je jako malo. Mislim da su tu razliku popunila vozila sa pogonom na dizel, čiji broj raste", dodao je Lončar.
On podseća da je plin značajno poskupeo od 2007. godine do danas. Desile su se i promene u ispitivanju vozila, 2013. godine je ta nadležnost prešla u Agenciju za bezbednost i došli su do značajnijih provera, važnost uverenja se smanjila sa deset na pet godina, pa promene regulative u smislu opreme koja može da se koristi i slično.
Nemci hteli da vrate subvencije državi
"Od MUP-a sam dobio informacije da registrovanih vozila na benzin – komprimovani prirodni gas ima 14.328. Imam utisak da poslednjih nekoliko godina sve više energije trošimo na priču da treba koristiti alternativna goriva, ali, s druge strane, kao da se radi na tome da se to ne koristi", rekao je Lončar.
Podseća da je pre korone u Srbiji krenuo polovni uvoz vozila na tečni prirodni gas (LNG) i onog trenutka kada je završena pandemija cena tog energenta je jako skočila.
"Nemačka je dala ozbiljnu subvenciju svima koji žele da zamene svoj vozni park i kupe kamione sa pogonom na LNG. Ali, posle kada je gas poskupeo korisnici svih tih kamiona želeli su da državi vrate taj novac koji je ona uložila i da se oslobode tih kamiona, jer je cena LNG-a prerasla cenu dizela", objasnio je Lončar.