Kineski električni automobili: Ko su novi BMV i Audi?

Nakon što je kineski gigant BID pretekao "Teslu" po broju prodatih vozila, ali i uz planove kineskih proizvođača za agresivnu ekspanziju na evropskom tržištu, pitanje je vremena kada će evropske brendove po prestižu preteći imena sa Dalekog istoka

Početak 2024. godine označila je i vest da je kineski BID prvi put prestigao "Teslu" u prodaji električnih automobila u četvrtom kvartalu minule godine.

"Uspeh BID-a u prestizanju Tesle takođe naglašava poteškoće tradicionalnih proizvođača automobila iz SAD, Evrope, Japana i Koreje da se prilagode potražnji za jeftinijim, pametnijim električnim vozilima među potrošačima", ocenio je "Fajnenšel tajms", ističući da kineska industrija ne samo da ima prednost višegodišnjeg iskustva i državne pomoći, već i zato što je, posebno u slučaju BID-a, ceo lanac proizvodnje vertikalno integrisan, odnosno kompanija "kontroliše rudnike sirovina i proizvodi baterije i čipove".

Iako kineske kompanije najveći broj automobila prodaju upravo u Kini, inače najvećem svetskom tržištu za električne automobile, mnogi od ovih proizvođača već planiraju ekspanziju ka Evropi u bliskoj budućnosti.

Imajući u vidu da je BID prošlog meseca već najavio da će otvoriti svoju prvu fabriku na evropskom tlu u Mađarskoj, kao i da namerava da do 2030. godine dostigne stope prodaje u EU od 800.000 automobila godišnje, pitanje je vremena kada će evropski potrošači početi da prepoznaju kineske brendove kao što sada čine sa evropskim.

BID

Na popularnost kineskog giganta koji je uspeo da pretekne i "Teslu" ukazuje činjenica da je model "Sil" (Seal) završio među finalistima za titulu "Automobila godine" za 2024, a koju dodeljuje žiri sastavljen od novinara iz različitih delova Evrope.

"Sil" ima radijus kretanja od 550 do 700 kilometara, a punjenje baterije sa 30 odsto na 80 odsto kapaciteta navodno traje svega pola sata. Pretendent na titulu evropskog automobila godine je dostupan u EU od septembra prošle godine po ceni od oko 45.000 evra za osnovni model, a kupci mogu birati između opcije sa jednim električnim motorom koji razvija 313 KS i pokreće zadnje točkove, ili varijantom sa dva električna motora koji zajedno razvijaju 530 KS i pokreću sva četiri točka.

U Kini, međutim, najpopularniji BID-ov model je "Ćin plus" (Qin plus). Tamo je u šest meseci zaključno sa novembrom prošle godine prevazišao prodaju "Teslinog" modela "ipsilon" za 400 primeraka, preneo je Si-En-Bi-Si.

Model nazvan po čuvenoj kineskoj dinastiji se prodaje i u verziji hibrida, a postoji i opcija sa isključivo električnom baterijom. "Ćin" ima radijus od između 420 i 610 kilometara, a cena mu se kreće od 99.800 do 176.800 juana (od 12.736 do 22.564 evra).

Zikr

Brend u vlasništvu automobilskog giganta "Gili" (Geely) — u čijem je vlasništvu i "Volvo" — osnovan je pre svega tri godine, a već u aprilu 2023. najavio je prodor na evropsko tržište modelima "zikr iks" (Zeekr X) i "zikr 001". Ključevi prvom evropskom vlasniku "001" su svečano predati u decembru, izvestio je tada domaći "AutoBlog", uz napomenu da će kineski brend nastaviti da povećava isporuke ovog modela širom EU, kao i da će ove godine početi i isporuku "zikr iks" na Starom kontinentu.

Cene za "001" se kreću od 59.490 evra za "long rejndž" verziju sa jednim motorom i dostižu 67.490 evra za "privilidž", verziju sa dva motora i pogonom na sva četiri točka. Motori u potonjoj varijanti zajedno imaju 537 KS, postižu brzinu od 100 kilometara na čas za 3,8 sekundi, a sa jednim punjenjem se može preći 580 km.

NIO

NIO je stupio na evropsko tržište u Norveškoj 2021. godine, a u međuvremenu se raširio i na Nemačku, Holandiju, Švedsku i Dansku, a njegov model "EL6" se istakao među konkurentnim modelima "Tesle" ("ipsilon") i BMV-a (iX3) pomoću inovativne tehnologije zamene baterije. Krajem prošle godine, NIO je objavio da će u 2024. na evropsko tržište lansirati novi brend jeftinijih, manjih automobila pod imenom "fajerflaj".

Ova kompanija je prošlog meseca, takođe, javnosti predstavila svoj novi vodeći model "ET9", koji će biti dostupan od 2025. godine.

Ikspeng

Automobili koje proizvodi "Ikspeng" (Xpeng) se mogu naći u Evropi još od 2020. godine, a svega godinu dana nakon toga je potpredsednik kompanije Brajan Gu saopštio da je dugoročni cilj kompanije da polovinu automobila koje proizvede prodaje van Kine.

Gu je u septembru prošle godine najavio da će kompanija 2024. godine proširiti na nova evropska tržišta, uključujući Nemačku, Francusku i Veliku Britaniju, dok je u nedavnom intervjuu za Si-En-Bi-Si poručio da će "iks9", najnoviji model kompanije, "promeniti pravila igre" u industriji.

"Verujemo da on mogao biti najprodavaniji auto u svojoj kategoriji... Poseduje veoma inovativnu tehnologiju i dizajn, kao i superiorno rukovanje, vodeću tehnologiju pametne vožnje u industriji – upakovanu u veoma lepo dizajniran proizvod", rekao je Gu.