Poskupljenje usluga tri mobilna operatera u isto vreme: Kartelsko udruživanje ili opravdan rast cena

To nije nešto što se negde proizvodi pa zbog napada Huta i dužih transportnih ruta kod nas mora da bude skuplje, nego je želja operatera da dodatno zarade, nema šta, objašnjavaju zaštitnici potrošača

Tri operatera mobilne telefonije u Srbiji, MTS, Jetel i A1 su gotovo istovremeno, u roku od mesec dana, podigli cene usluga. Povećanje cena prva dva operatera stupilo je na snagu 1. marta, do kada su korisnici imali rok da raskinu ugovor bez dodatnih troškova, dok će treći operater uvećane tarife početi da obračunava od 1. aprila.

Osim što su paketi koji objedinjuju kablovsku televiziju, internet, fiksnu i mobilnu telefoniju kod većine operatera već poskupeli u poslednjih godinu dana, simptomatično je to što su se ovog puta na nove cene usluga odlučili gotovo u istom momentu, što mnogi vide kao kršenje Zakona o konkurenciji.

"Zanimljivo je da se dešava da sva tri operatera u isto vreme to rade, kao da su se dogovorili da prevare potrošače. Takvim dogovorom oni obesmišljavaju pravo potrošača da promeni operatera kada dođe do povećanja cena usluga, jer nema gde da pređe", kaže Dejan Gavrilović iz Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva". 

Dodaje da bi ovim slučajem trebalo da se bavi Komisija za zaštitu konkurencije.

"Ako postoje neke naznake za 'kartelsko udruživanje', Komisiji ne treba neki čvrst dokaz, oni mogu da izreknu zakonske kazne, sad da li će oni to rade ili ne, to ne znam", objašnjava Gavrilović.

Korisnici se, kako kaže, najviše žale na način na koji su dobili informacije o poskupljenjima, jer neki nisu informisani mejlom ili SMS-om, već su upućivani na sajt kompanija.

Takođe, na sve načine su se trudili da ih odgovore od raskida ugovora.

"Bilo je i slučajeva cenkanja, kao da su na pijaci. Da ne bi raskinuli ugovore klijenata, operateri su im nudili stare cene ili više interneta, minuta u saobraćaju, pa je naš savet potrošačima da pregovaraju", navodi predsednik "Efektive".

Naglašava da usluge poskupljuju za nove klijente, za one koji nisu pod ugovornom obavezu koji plaćaju iz meseca u mesec, ali i za aktuelne korisnike kojima još nije istekao ugovor.

"Iako se tako ne krši zakon, smatramo da je ova stavka najproblematičnija jer koja je onda uloga ugovora na određeno, ako ste vi pristali na određene obaveze i tarife, a operater na tri meseca reši da menja cene", kaže Gavrilović.

On podvlači da su svi operateri u zemlji visokoprofitabilni, što se najbolje vidi kada uporedimo naše i cene interneta i paketa u Rumuniji, gde se za pet evra dobija brz i neograničen internet.

"To nije nešto što se negde proizvodi pa zbog napada Huta i dužih transportnih ruta, kod nas mora da bude skuplje, nego je želja operatera da dodatno zarade, nema šta drugo da bude", naglasio je.

Telekom: Unapredili smo usluge

Na pitanja RT Balkan šta je prouzrokovalo najnovija poskupljenja, iz kompanije "Telekom Srbija" su saopštili da su u novembru 2023. godine unapredili ponudu paketa usluga.

"Novi paketi su unapređeni uslugama višeg nivoa, veće brzine interneta, više kanala ili paketa kanala i/ili sa većom količinom besplatnog saobraćaja. Svi novi korisnici Telekoma Srbija kao i korisnici kojima istekne ugovorna obaveza, prebacuju se na aktuelni komercijalni paket, u cilju pojednostavljena portfolija i usaglašavanja dokumentacije sa novim Zakonom o elektronskim komunikacijama", objasnili su iz "Telekom Srbije".

Dodali su da u ovom trenutku na svojim sistemima imaju više od 100 različitih paketa, odnosno istih proizvoda ali sa različitim tarifama koji datiraju godinama unazad.

"Korisnici su o planiranim aktivnostima prebacivanja na aktuelne pakete obavešteni putem sajta ali i putem SMS poruke - gde se nalazi informacija o iznosu računa za prethodni mesec, i to u zakonski predviđenom roku", odgovorili su "Telekom Srbije".

Među korisnicima će, kako navode, biti i onih koji neće plaćati viši račun. 

Prosečan iznos povećanja cena, kako su naznačili, iznosi 280 dinara.

Iz Komisije za zaštitu konkurencije su za beogradske medije saopštili da će da se uzdrže od javnog saopštavanja svojih eventualnih namera.

Komisija za zaštitu konkurencije: Ne može se zaključiti da je reč o kršenju zakona

Iz Komisije za zaštitu konkurencije, međutim, navode da su na "osnovu javno dostupnih informacija upoznati sa namerom da sva tri mobilna operatora povećaju cene svojih usluga".

"Samo na osnovu ove činjenice ne može se zaključiti da je reč o eventualnom ponašanju suprotnom Zakonu o zaštitu konkurencije", navodi se u saopštenju.

Kao i u svim drugim slučajevima, dodaju, tako i u ovom konkretnom, da bi Komisija utvrdila da je reč o nedozvoljenom ponašanju, mora prethodno da se sprovede zakonom propisani postupak za utvrđivanje postojanja povrede konkurencije.

Svrha sprovođenja postupka je da se prikupe činjenice kojima bi se dokazalo kršenje Zakona o zaštiti konkurencije, ističe se u sopštenju.

"Međutim, imajući u vidu da postoji formalni, zakonom propisani standard za pokretanje postupka pred Komisijom, a to je osnovana pretpostavka da je došlo do povrede konkurencije, neophodno je prethodno utvrdi osnovanost iznetih navoda i ispitati činjenice. Ukoliko se nakon toga zaključi da postoji sumnja da je uočeno ponašanje rezultat nedozvoljenih radnji, Komisija pokreće postupak radi ispitivanja povrede konkurencije", saopštila je Komisija.

S obzirom na to da, shodno Zakonu o zaštiti konkurencije, Komisija na raspolaganju ima različite mehanizme za prikupljanje potrebnih činjenica, Komisija ne saopštava javno svoje eventualne namere za postupanje u konretnim slučajevima, navedeno je u saopštenju.