Potraga za parking mestom: Beograd ima sedam javnih garaža, a fali mu bar još deset

Procenjuje se da u Beogradu ima više od 500.000 automobila – dvostruko više nego pre 10 ili 15 godina. Grad do kraja godine planira izgradnju još 1.850 parking mesta

U centru Beograda ima desetak hiljada parking mesta, a potrebno ih je dva ili tri puta više, pokazuje statistika. Kako sprečiti nervozu pola miliona beogradskih vozača koji svakodnevno, i po nekoliko puta, traže parking mesto u različitim delovima grada.

U Beogradu trenutno ima sedam javnih garaža, koje će Grad sam rekonstruisati po potrebi. Započeti sat košta od 60 do 150 dinara, dok je mesečni zakup od 10.000 do 20.000 dinara. Saobraćajni stručnjaci procenjuju da Beogradu nedostaje još deset velikih garaža za parkiranje.

Procenjuje se da u Beogradu ima više od 500.000 automobila – dvostruko više nego pre 10 ili 15 godina. Zbog toga Grad do kraja godine planira izgradnju još 1.850 parking mesta. Podzemna garaža u Vlajkovićevoj već se gradi.

"Skerlićevu krećemo za mesec dana, Pinki – 150 parking mesta, zatvorenu garažu smo završili. Toliko zatvorenih garaža nije urađeno u prethodnih nekoliko desetina godina", kaže predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić.

Navodi da je od 2013. do 2023. godine izgrađeno je otprilike 1.250 novih mesta.

"U ovih 20 meseci biće urađeno 2.600 novih parking mesta", najavljuje Šapić.

Završetak garaže u Vlajkovićevoj krajem 2025. godine

U garaži u Vlajkovićevoj biće 284 parking mesta, a završetak radova se očekuje krajem 2025. godine. Garažu gradi kineska kompanija "Šandong Hajspid", koja je već realizovala nekoliko velikih projekata u Srbiji.

Ova podzemna garaža gradi se na osnovu ugovora o javno-privatnom partnerstvu, potpisanog na 40 godina. To znači da će kineski investitor moći da je koristi i naplaćuje parking mesta.

"Ta cena će biti detaljno usklađena kada se završi garaža, a svakako će biti u okviru cena parking servisa na čitavoj teritoriji grada, tako da one moraju da budu malo niže nego što bi korisnik investitor to možda odredio", objašnjava gradski urbanista Marko Stojčić.

Potrebno dva ili tri puta više parking mesta

Profesor Milan Vujanić kaže da je u centralnoj gradskoj zoni bilo otprilike 8.000 parking mesta, a potrebno je između 20.000 i 25.000.

"Ovaj ostatak možemo jedino da nadmestimo velikim garažama i to državno privatnim partnerstvom damo nekom da izgradi i pravo da koristi. To je ekonomski isplativo i ne bi investitori ušli u to da nije tako", ističe profesor Vujanić.

Nova parking mesta su izgrađena kod Vidin kapije, na Autokomandi, Bežanijskoj kosi, kod pijace na Banjici i na još lokacija.

Za gradski budžet bilo bi isplativije da Grad može sam da ih gradi i naplaćuje parking. Međutim, to je veliki izazov i mnogo košta.

Planovi Grada za izgradnju garaža

Projekat javno-privatnog partnerstva, osim u Vlajkovićevoj, trebalo je da obuhvati i garaže u Fruškogorskoj i na Trgu republike.

Gradski urbanista Marko Stojčić kaže da je bilo ideja da se izgrade četiri garaže, međutim, ispostavilo se da tri garaže sada nije moguće izgraditi.

"Zato sada radimo Vlajkovićevu i važno je da je završimo. Za ostale postoji nekoliko načina kako ćemo ih raditi", objašnjava gradski urbanista.