Auto-put kroz Beograd postao moto-put: Šta to znači za vozače, koje su maksimalne brzine?

Stupanjem na snagu nove Uredbe o kategorizaciji državnih puteva konačno je rešen status deonice od petlje Beograd (Dobanovčka petlja), preko Mostara do Bubanj potoka

Nekadašnji auto-put kroz Beograd postao je i zvanično moto-put ili kako se još naziva "brza saobraćajnica". Stupanjem na snagu nove Uredbe o kategorizaciji državnih puteva konačno je rešen status deonice od petlje Beograd (Dobanovčka petlja), preko Mostara do Bubanj potoka.

Prethodnom Uredbom, koja je usvojena u oktobru prošle godine, ukinut je status auto-puta za tu deonicu i proglašena je za državni put drugog Be reda. To je izazvalo polemiku u javnosti, jer je na putevima tog ranga dozvoljeno kretanje pešaka, biciklista, trotineta, poljoprivredne mehanizacije.

Novom Uredbom koja je objavljena u Službenom glasniku 22. marta deonica kroz Beograd dobila je status moto-puta.

A šta je zapravo moto-put? Moto-put je najviši rang državnog puta, odmah ispod auto-puta. Dozvoljena maksimalna brzina za kretanje vozila je 100 kilometara na čas. Na putevima tog ranga zabranjeno je kretanje pešaka, biciklista, motokultivatora, traktora, kombajna.

Zakon o bezbednosti saobraćaja kaže da moto-put, kao i auto-put ima zaustavnu traku i da je kretanje zaustavnom trakom zabranjeno. To je državni put namenjen za saobraćaj motocikala, putničkih automobila, teretnih vozila i autobusa.

Promena kategorije puta sa sobom nosi i promenu saobraćajne signalizacije u ovom slučaju vertikalne signalizacije. Na svakom uključenju na novi moto-put mora stajati vertikalni saobraćajni znak koji informiše učesnike u saobraćaju da ulaze na moto-put, a ne na auto- put.

Postavljanje novih saobraćajnih znakova u nadležnosti je JP "Putevi Srbije", a dok oni to ne urade iz Agencije za bezbednost saobraćaja poručuju da se učesnici u saobraćaju ponašaju u skladu sa trenutnom vertikalnom signalizacijom na putu.

Šta se menja za učesnike u saobraćaju?

Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja kaže da učesnici u saobraćaju treba da znaju da mnoga pravila koja važe na auto-putu važe i na moto-putu.

"Krajnja leva traka je traka za preticanje i njom nije dozvoljeno kretanje vozila. Ono što je bitno naglasiti jeste da je maksimalna dozvoljena brzina kretanja vozila na moto-putu 100 kilometara na čas, što ne znači da će tolika brzina biti dozvoljena kroz Beograd, odnosno ostaće 80 kilometara na čas kao i do sada, jer se prolazi naseljeno mesto", kaže Koković za "Euronjuz Srbija".

Pojašnjava da ista pravila ostaju da važe i za zaustavnu traku kroz Beograd.

"Kroz Beograd zaustavna traka je isprekidana i gde god imate isprekidanu traku vi možete da je sečete. Svaka neisprekidana traka ili puna linija, ne sme da se seče", pojašnjava on.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da je dobro što je saobraćajnica od Dobanovačke petlje do Bubanj potoka dobila status moto- puta.

"U odnosu na navike vozača, koji su navikli da taj put ima status auto-puta, praktično se ne menja ništa. Dobro je što je Vlada Srbije donela odluku u ovom trenutku, jer da je ostao status državnog puta drugog B sada kada dolazi toplo vreme tu bi mogli da se pojave pešaci, motociklisti", kaže za "Euronjuz Srbija" Okanović.

Ubrzavanje saobraćaja

Pojašnjava da učesnici u saobraćaju i dalje imaju navike od auto-puta i da je sada bio pravi trenutak da se Uredba izmeni. Smatra da je jedina manjkavost to što će na deonici puta od Bežanijske kose do Aerodroma morati da se smanji brzina sa 130 kilometara na sat na 100 kilometara na sat.

"To je možda jedina manjkavost ove odluke, ali možda će se i za to naći neko rešenje. Takođe, moto- put ima zaustavnu traku kao i auto-put. Od subote zaustavna traka ne može da se koristi. Kazna za vožnju u zaustavnoj traci je od 20.000 do 40. 000 dinara, šest kaznenih poena, plus dva meseca zabrane vožnje", priča Okanović.

Ideja nove kategorizacije puta kroz Beograd je da se ubrza saobraćaj. To što je ta deonica zadržala najviši rang državnog puta, odmah ispod auto-puta, znači i da neće biti lako da se dođe do novih priključaka (uključenja i isključenja) na moto- put, što usporava saobraćaj.

"Na svakom putu mora da se odobri priključak, kada su u pitanju lokalni putevi i državni putevi. Što je viši rang puta i zaštita je na nekom višem nivou, teže se ispunjavaju uslovi za priključak", objašnjava Okanović.

Ideja je da ta deonica državnog puta, od Dobanovačke petlje do Bubanj potoka, postane gradska saobraćajnica. Da bi se to dogodilo, kako su ranije objasnili iz JP "Putevi Srbije", potrebno je da se donese odluka o tome. Odluku donosi Grad Beograd uz saglasnost nadležnog ministarstva.