"Lada" je za prva tri meseca prodala u Rusiji 90.900 automobila, što je rast od 43,2 odsto u odnosu na isti period prošle godine. U prvom tromesečju tekuće godine najtraženija je bila "granta", koja je osvojila 42.000 kupaca, a na drugom mestu je "vesta" sa 23.761 naplaćenim primerkom. Tek na trećem mestu je jedan uvozni model, "haval džolio", sa 15.744 prodata primerka.
U martu je "Lada" prodala 39.900 automobila i ostvarila rast od 64,5 odsto u odnosu na isti mesec 2023. godine. Nosioci uspeha su bili "granta" sa 18.700 prodatih primeraka, dok je "vesta" osvojila 11.200 kupaca. Prošle godine prodata su 191.074 primerka modela "lada granta" u Rusiji, dok je u Evropskoj uniji prodato 184.279 primeraka "folksvagen golfa". Ili, "granta" je bila uspešnija od najprodavanijeg evropskog automobila svih vremena.
Ostvareni rezultati imaju posebnu vrednost zbog oštrih sankcija i sukoba koji traje više od dve godine. Mada, Rusija je oduvek bila izložena blokadama i sabotažama, i kao što je rekao bivši gubernator Sankt Peterburga Georgij Poltavčenko, "ništa se nije promenilo u poslednjih 800 godina, kada su sa jedne strane bili Tatari, a sa druge krstaši".
Pošto nisu mogli da računaju na nabavku komponenti iz uvoza, Rusi su se okrenuli sebi. Samostalno su razvili i proizvode elektronsku kontrolu stabilnosti (ESP). Uređaj je bitan zbog bezbednosti i praktično ispravlja greške vozača. Ako dođe do proklizavanja ili zanošenja vozila, smanjivanjem dotoka goriva i kočenjem odgovarajućeg točka, zadržava vozilo na bezbednoj putanji. A-be-es takođe proizvode sami, kao i tempomat, vazdušne jastuke, pomoć pri kretanju na uzbrdici i kontrolu brzine spuštanja.
U borbi za opstanak na tržištu, neophodno je uvođenje novih modela i prilagođavanje zahtevima i potrebama kupaca. Prošle godine doneta je odluka da sve državne ustanove, moraju da koriste vozila proizvedena u Rusiji. U takvim okolnostima, nastao je model "aura", koji je luksuznija i za 25 cm produžena verzija "veste". Na predstavljanju bili su prisutni predsednica Saveta Federacije Valentina Matvijenko i izvršni direktor Zber banke German Gref.
Ciljna grupa kupaca su ljudi, kojima je potrebna neka vrsta pokretne kancelarije – automobil sa više prostora kod zadnjih sedišta i boljim putnim komforom.
Dužina međuosovinskog rastojanja je 2,8 metara, ili duže je za dva centimetra nego kod "mercedesa ce klase" i za 3,4 cm nego kod "be-em-vea" serije 3, i "lada aura" ima više mesta kod zadnjih sedišta od dva nemačka premijum automobila, koji su još i duži za po 5 cm. "Aura" po dimenzijama spada u segment D, duga je 4,69 m, široka 1,764 m i visoka 1,496 m.
Sedišta, vrata sa unutrašnje strane, volan i instrument tabla, obloženi su kožom. Serijski su ugrađeni klima-automatik, prvoklasni audio-sistem, grejači u sedištima, šest vazdušnih jastuka, diodna svetla, električni sistemi podešavanja prozorskih stakala i volana. Brzinomer, obrtomer i osnovni podaci o vozilu prikazuju se na ekranu od 10,25 inča, drugi ekran dijagonale od 10,4 inča, osetljiv je na dodir i služi za izdavanje komandi informativno-zabavnim sistemima i klima-uređaju. Navigacija dobija podatke od "Glonasa".
Ogibljenje je tipično za segment, napred je Mekfersonov sistem, pozadi je polunezavisno. Ista rešenja primenjena su i na "renou talisman", "mazdi 3 sedan" i "škodi oktaviji", a "Mercedesovi" modeli, a klasa, "ge-ela" i "ce-ela", pozadi imaju torzionu osovinu, iako koštaju preko 40.000 evra. Pri podešavanju prednost je data udobnosti, a klirens je 17,8 cm, dok je kod vozila istog koncepta proizvedenim u Japanu, Koreji i Evropskoj uniji od 13 do 14,5 cm. Razlog je poznat i više puta pominjan, a to je oštra zima. Standard su felne od 17 inča.
Pokretač ima četiri cilindra i radnu zapreminu od 1774 centimetra kubna. Glava motora je napravljena od aluminijuma, a blok je od livenog gvožđa, što znači da je otporan i trajan. "Lada" garantuje da pokretač može da izdrži 400.000 km, bez većih popravki. Po svakom cilindru su četiri ventila, ukupno ih je 16, a u glavi su dva bregasta vratila. Benzin se ubrizgava u usisnu granu pod pritiskom od 6 bara, a maksimumi izlaznih vrednosti su 122 konjske snage na 5.900 o/min i 170 nm na 3.700 o/min. Prečnik cilindra je 82 mm, a hod je 84 mm.
Pogon je prednji, a bezstepeni automatski menjač simulira sedam stepeni prenosa. Promene se odvijaju neprimetno, bez trzaja i buke.
"Lada aura" ubrzava od 0-100 km/č za 10,2 sekunde i ima maksimalnu brzinu od 185 km/č. Masa praznog vozila je 1700 kg.
Prema navodima proizvođača, da bi se na kolenastom vratilu izvršio koristan rad od 3,6 megadžula, neophodno je da sagore 374 grama benzina. Potrošnja je 7,5 litara na 100 km, ali ljudski faktor i gužve u saobraćaju mogu da izazovu povećanje od dva litra.
"Lada aura" košta 2,5 miliona rubalja, ili oko 25.000 evra. Postoji mogućnost da bude ugrađen i već poznati pokretač od 2.189 centimetara kubnih, koji ima turbo-punjač i direktno ubrizgavanje pod pritiskom od 250 bara, a razvija 245 ks i 380 nm. Tako pokretana "aura", koštala bi 3,5 miliona rubalja (35.000 evra), ubrzavala bi od 0-100 km/č za 5,3 sekunde, i imala bi maksimalnu brzinu od 250 km/č.
Posebnost ruskog tržišta je i ravnomerna raspoređenost. Dok se u pojedinim državama i preko 70 odsto proda u dva do tri najveća grada, u Moskvi se proda 13 posto, a u Sankt Peterburgu 6 odsto novih automobila, jer severna prestonica ima i za 57 posto manje stanovnika. Podjednak tržišni udeo od 6 odsto ima i Krasnodarski kraj, a po 3 odsto automobila kupe stanovnici Rostovske, Samarske, Čeljabinske i Sverdlovske oblasti, kao i Baškoristana. U Moskovskoj oblasti se proda 7 posto, u Tatarstanu 5 odsto od ukupnog broja novih automobila.
"Lada" je 2023. godine proizvela 374.000 automobila, od tog broja 324.400 je prodala u Rusiji, a ostala su izvezena. Procenjuje se da bi ove godine mogla da proizvede više do 500.000 automobila i da proda 400.000 vozila na domaćem tržištu.