Sumnjive poruke o paketima iz "Pošte": Ovo su signali na koje treba obratiti pažnju

S obzirom na to da ovakve poruke građanima stižu gotovo čitave godine, a ne samo uoči novogodišnjih praznika kada većina očekuje neki paket, "Pošta Srbije" napravila je aplikaciju preko koje od sada svako ko očekuje pošiljku može da prati dokle je stigla. Aplikaciju je do sada preuzelo 30.000 građana

Toliko se građana žalilo da im je iz "Pošte" stigla lažna poruka o prijemu paketa da su nadležni odlučili da nađu način kako da stanu na put prevarantima. 

Pošta Srbije: "Vaš paket je stigao na skladište i ne može biti dostavljen zbog nepotpune informacije o adresi. Molim vas, potvrdite vašu adresu na sledećem linku." U poslednje vreme građani često dobijaju ovakvu poruku. Iz "Pošte Srbije" kažu od korisnika nikada neće na ovaj način tražiti dodatne podatke.

Bojana Nikolić, direktorka funkcije usluga u "Pošti Srbije" kaže da "Pošta" obaveštava sve korisnike da na takve poruke ne nasedaju, da ih brišu, da ih ne otvaraju i da ne komuniciraju sa nekim ko nije zvanična "Poština" stranica, odnosno ako su pošiljaoci iz nekih drugih zemalja.

"Mi naše korisnike najčešće obaveštavamo da su im prispele pošiljke, da ostavljamo kontakt telefon kurira, odnosno poštara koji će tu pošiljku doneti", rekla je Nikolićeva.

Luka Milinković, stručnjak za informacionu bezbednost ispričao je da mu je kolega s poslao rekao da mu je stigla poruka i umalo da plati.

"Poznajem IT, ali mi je bilo čudno zašto u evrima i čudan mi je bio link, ali sam ja baš čekao paket koji je kasnio. I osoba koja je stručna je pomislila na to, ali je ipak primetila ove druge signale i shvatila da se radi o prevari", kaže Milinković.

Najčešći primeri prevara

Na zvaničnom sajtu "Pošte Srbije" mogu se videti najčešći primeri takvih prevara, sa detaljnim uputstvima kako da ih prepoznate i zaštitite se.

Od korisnika se uglavnom traži da plati određene troškove. Kada kliknete na link u poruci otvara se internet stranica na kojoj se od korisnika traži da u odgovarajuća polja unese broj svoje bankovne kartice.

S obzirom na to da ovakve poruke građanima stižu gotovo čitave godine, a ne samo uoči novogodišnjih praznika kada većina očekuje neki paket, "Pošta Srbije" napravila je aplikaciju preko koje od sada svako ko očekuje pošiljku može da prati dokle je stigla. Aplikaciju je do sada preuzelo 30.000 građana.

"Nova mobilna aplikacija koja je potpuno besplatna koju građani mogu i sa IOS platforme i sa Android platforme da skinu, daje veću bezbednost i sigurnost korisnicima, jer će u budućnosti praktično sve te poruke pristizati putem mobilne aplikacije, putem notifikacije da im je pošiljka pristigla i da praktično taj segment prevarnih radnji izbegnemo", kaže Nikolićeva.

Pozivanje na hitnost, pravopisne greške, čest su znak da je reč o prevari, a stručnjaci upozoravaju da posebno treba obratiti pažnju na sadržaj linka u poruci.

"Građani prvo treba da razmisle da li su stvarno nešto naručili od 'Pošte', a ako jesu da onda provere preko zvanično aplikacije Pošte ili preko zvaničnog sajta Pošte o čemu se tačno radi, dokle je stigao paket s jedne strane. S druge strane, da vide taj link, ako je slučajan raspored karakter i ne nalazi se ime 'Pošte' u njemu, da ne obraćaju uopšte pažnju i ne klikću", rekao je Milinković.

Stručnjaci ukazuju da meta ovakve prevare mogu biti svi korisnici mobilne telefonije. Sajber kriminalci do brojeva dolaze najčešće tako što hakuju podatke određene kompanije. Zato poručuju da, ukoliko vam stigne imejl sa sumnjivim sadržajem, da ga obrišete.

"Ako ste slučajno otvorili link, ili dodatak, o tome obavestite svoju banku, a zatim prijavite Tužilaštvu ili odeljenju MUP-a za visokotehnološki kriminal", kažu stručnjaci.