Evropska komisija je u sredu obavestila proizvođače automobila da će od sledećeg meseca privremeno primeniti dodatne carine od 17 do 38 odsto na uvezena kineska električna vozila.
Carine će se primenjivati uz postojeće dažbine od 10 odsto na sva kineska električna vozila, a visina novih carina će zavisiti od proizvođača.
Berlin upozorava da će drastično povećanje carine koja već iznosi 10 odsto izazvati skup trgovinski rat s Pekingom, dok se Francuska i Španija zalažu za taj potez.
Brisel tvrdi da je lanac snabdevanja električnim vozilima "znatno subvencionisan u Kini i da uvoz kineskih električnih vozila preti da ošteti industriju EU".
Kina je u Evropsku uniju izvezla električne automobile u vrednosti od 10 milijardi evra tokom 2023. i time udvostručila svoj udeo na evropskom tržištu na osam odsto, prema analitičarima "Rodijum grupe", prenosi "Fajnenšel tajms" (FT).
Peking je upozorio da će uzvratiti na potez Evropske komisije i povećati sopstvene carine na uvozne električne automobile iz EU sa postojećih 15 odsto.
Nemačka, Švedska i Mađarska rekle su da ne odobravaju taj potez. Međutim, izvor za FT kaže da lobiranje vlade Olafa Šolca kod šefice EK Ursule fon der Lajen "nije upalilo". Ove tri zemlje moraju obezbediti podršku još 11 drugih članica EU da bi uspele da ponište odluku EK o tarifama, a očekuje se da će se protivnicima ovog poteza pridružiti i druge centralnoevropske zemlje poput Češke i Slovačke, navodi britanski list.
Predsednik SAD Džozef Bajden je prošlog meseca povećao američke carine na širok spektar proizvoda koji se uvoze iz Kine, kao što su poluprovodnici, baterije, solarne ćelije ili kritični minerali, dok su carine na kineske električne automobile povećane na 100 odsto.