Najtoplije u ruskom zagrljaju: Loše vreme koči radove na nemačkim LNG terminalima
Raskid nekada veoma uspešne energetske veze sa Rusijom, Nemačka nikako ne uspeva da "preboli", jer posle početnog "mogu i bez tebe" stava, najveća evropska ekonomija počinje da shvata da neće toliko brzo, ni toliko lako moći da krene dalje bez pomoći Kremlja.
Jak vetar, niske temperature i visoki talasi, kao i kombinacija svega navedenog, kvare planove ove zemlje da dovrši radove na svojim terminalima za preradu tečnog prirodnog gasa (LNG), a zatim i da počne sa uvozom ovog goriva, prenosi "Blumberg".
Da nevolja bude veća, loše vreme Nemce čeka i u naredne dve nedelje.
A, na početku kada je na sva zvona najavljena gradnja nekoliko terminala za skladištenje i regasifikaciju, i kad je jedna od tih lokacija završena u svega 194 dana - delovalo je da će oporavak od "raskida" sa Rusijom proći bezbolno.
Problemi su, kako to obično biva, sačekali iza ćoška, a vrlo brzo se pokazalo da Nemcima nikad nije bilo toplije nego dok su bili u udobnom i toplom zagrljaju koji su im pružali energenati iz Moskve.
Ideja Nemaca da uz pomoć LNG terminala zameni više od 40 odsto ruskog gasa uvezenog prošle godine, očigledno neće proći baš tako glatko.
A što se duže čeka da ova postrojenja prorade, Nemačka je ranjivija - pogotovo tokom zime kada potražnja za grejanjem raste i dodatne zalihe postaju neophodne.
"Postoji jedan faktor koji je za nas sada jednostavno nepredvidiv, a to je vreme. To bi mogao biti ključni pokretač mogućeg odlaganja. Ali i dalje smo uvereni da možemo da završimo izgradnju projekta ove godine", optimista je glavni izvršni direktor "Unipera" Klaus-Diter Maubach, čija kompanija gradi terminal u severozapadnoj luci Vilhelmshaven.
A, kako su ranije preneli mediji, baš u ovoj luci treba da se nalazi to čudo od terminala sagrađeno u svega 194 dana.
Reč je naime o tankeru opremljenom i za transport i za regasifikaciju, a sagrađenom u Francuskoj u Brestu.
"Esperanca", kako je imenovan ovaj brod, trebalo je da u Nemačku stigne sredinom decembru.
Nemačkoj se inače žuri da izgradi infrastrukturu kako bi uvozila više prirodnog tečnog gasa, pa je zato usvojila i zakon za ubrzavanje vremena odobravanja projekata i potrošila milijarde na iznajmljivanje objekata za uvoz.
Kompanije su se dogovorile sa Berlinom da organizuju privremene isporuke koje će ići preko novih terminala.
Prirodni tečni gas do sada je bio ključan za Evropu. Nakon raskida sa Rusima, kontinent se okrenuo uvozu iz SAD i Katara, što jeste dovelo do pada cena ovog goriva, iako su ugovori i dalje četiri puta veći od proseka u poslednjih pet godina.
Postojeći terminali su prebukirani, a pritisak na njih bi trebalo da se ublaži baš izgradnjom postrojenja za regasifikaciju u Nemačkoj.
Privatni objekat u Lubminu već se suočio sa kašnjenjima zbog loših vremenskih uslova, a plutajući terminal "Neptun" nedavno je stigao do luke Mukran u Nemačkoj i moraće da sačeka bolje vreme da bi nastavio do konačnog odredišta u Lubminu.
"Vremenske prilike uvek igraju ulogu koja nije beznačajna, a posebno je tako tokom zime- To znači da ako je vetar prejak i talasi previsoki, radovi na brodu – čak ni u luci Mukran – ne mogu da se izvode, a ni Neptun ne može da se prebaci u odredišnu luku u Lubminu", rekao je predsednik nadzornog odbora operatera "Dojče rigas" Stefan Knabe.
Projekat kapaciteta 5,2 milijarde kubnih metara trebalo je da počne da radi početkom decembra.
Neophodne komponente i svi infrastrukturni zahtevi su sada spremni, ali "Dojče Rigas" kaže da se "ne mogu isključiti dalja odlaganja".