Nakon što flote iz senke koju je koristila za naftu, Rusija sada gradi flotu koja će prevoziti njen tečni gas (LNG) kako bi izbegla zapadne sankcije, piše "Blumberg".
U poslednja tri meseca, vlasništvo nad najmanje osam brodova preneto je na malo poznate kompanije u Dubaiju. Četiri su u klasi ledolomaca i već su dobili odobrenje iz Moskve da ovog leta plove kroz arktičke vode Rusije.
Iako "Blumberg" nije bio u mogućnosti da direktno poveže brodove sa glavnim ruskim entitetima, navodi da su detalji upadljivo slični manevrima za stvaranje naftne flote u senci, uključujući korišćenje sumnjivih kompanija i brodova toliko starih da bi već trebalo da budu rashodovani.
U tesnoj povezanoj industriji LNG-a, nekoliko puta manjoj od tržišta nafte, veoma je neobično da nepoznato ime nabavlja specijalizovane transportere koji mogu koštati stotine miliona dolara.
Najmanje tri tankera takođe imaju kao "nepoznate" navedene svoje osiguravajuće kompanije u bazi podataka Međunarodne pomorske organizacije – što je još jedna karakteristika brodova flote iz senke.
"Postoji nekoliko indicija koje ukazuju da Rusije radi na kreiranju flote iz senke za LNG", rekao je Malte Humpert, osnivač Arktičkog instituta, istraživačkog centra sa sedištem u Vašingtonu.
Kupovina starijih plovila, prenos brodova ledene klase na entitet u Dubaiju i rekordan broj dozvola za Severni morski put ukazuju na to da su delovi "slagalice pali na svoje mesto".
Rusija je trenutno četvrti po veličini izvoznik LNG i sa uvođenjem zapadnih sankcija, "paralelna" flota bi mogla da zaobiđe ograničenja i nanese udarac Zapadu, objašnjava "Blumberg".
"Nije iznenađenje da Rusija pribegava izgradnji flote u senci za LNG, baš kao što je sastavila flotu u senci za naftu da bi zaobišla ograničenje cena G7 i EU", rekla je Agata Demarais, viši saradnik u Evropskom savetu za spoljne poslove.
"Spremnost Moskve da okupi flote u senci služi kao ilustracija činjenice da su sankcije igra mačke i miša", dodala je.