Ekonomija

Nova "fijat grande panda" sa domaće trake: Počinje proizvodnja u Kragujevcu

"Panda" je godinama najprodavaniji automobil u Italiji. Na primer, 2020. godine, naplaćeno je 110.465 primeraka na Apeninima. Mali, jeftini, praktični auto sa četvoro vrata, koji kroz gradske gužve prolazi poput igle
Nova "fijat grande panda" sa domaće trake: Počinje proizvodnja u Kragujevcu© "Стелантис"/"Фијат" / Промо фотографија

Nova "fijat grande panda" proizvodiće se u Kragujevcu, a to će značiti 1.550 sigurnih radnih mesta u narednom periodu.

"Panda" je godinama najprodavaniji automobil u Italiji. Na primer, 2020. godine, prodato je 110.465 primeraka na Apeninima. Mali, jeftini, praktični auto sa četvoro vrata, koji kroz gradske gužve prolazi poput igle, a može da posluži i za duža putovanja, objašnjenja su tržišnog uspeha.

U Evropi, bolje prodajne rezultate ostvaruje model "500", poznat i kao novi "fića", koji bi mogao da bude drugi model sklapan u Kragujevcu, što bi donelo izvesniju budućnost. Obaveza "Fijata" bila je sklapanje dva modela, ali nije ispunjena. Ukupno je proizvedeno 923.487 primeraka prethodnika, modela "750", a i danas su u upotrebi i postoje brojni klubovi obožavalaca.

Zbog snižavanja troškova proizvodnje, "fijat grande panda" ima istu tehničku osnovu kao "sitroen c3", a deli komponente i sa ostalim vozilima iz koncerna "Stelantis".

Dužina vozila je 3,99 m, širina je 1,76 m, a visina je 1,57 m. Zapremina prtljažnika je 361 litar. Unutrašnjost je veselo šarena, prikazu brzinomera, obrtomera i osnovnih podataka o vozilu, namenjeni ekran ima dijagonalu od 10 inča, komandni je od 10,25 inča i osetljiv je na dodir, a služi za kontrolu klima-uređaja i informativno-zabavnih sistema. Ogibljenje je tipično za klasu, napred je "Mekfersonov" sistem, pozadi je torziona osovina.  

Trenutno postoje dve verzije, po jedna sa benzinskim i električnim pogonom. Motor sa tri cilindra od 1.199 centimetara kubnih, isporučuje "Pežo", a razvija 136 ks na 5.500 o/min i 230 nm na 1.750 o/min. Kasnije, u ponudi biće i verzija istog motora koja razvija 101 ks i 205 nm, a trebalo bi da se pojavi i najjeftiniji model sa takođe trocilindrašem od 999 centimetara kubnih, koji razvija 70 ks na 6.000 o/min i 92 nm na 3.000 o/min. Standard je manuelni menjač sa šest stepeni prenosa. Cena osnovnog modela je 19.990 evra.

U električnoj verziji su akumulatori koji sadrže 44 kilovatčasa, to jest 158,4 megadžula energije. Na prednjoj osovini je jedan elektromotor koji razvija 113 ks i 125 nm. Prema fabričkim podacima, "fijat grande panda" na električni pogon ubrzava od 0-100 km/č za 12,9 sekundi i ima maksimalnu brzinu od 145 km/č. Električni "grande panda" košta 25.000 evra.

Akumulatori imaju gustinu energije od 150 vatčasova po kilogramu i podjednaka je kao gustina energije akumulatora koje, ugrađuju "Tesla", "Be-em-ve", "Mercedes" i "Reno".

Svaka tehnologija ima svoje granice. Ukratko, u grafitnu elektrodu ne može da bude interkalirano više atoma litijuma, kao i što sunđer može da upije samo određenu količinu vode. Atomi litijuma, daju elektrone, od kojih nastaje električna energija, neophodna za napajanje elektromotora i pokretanje vozila. Izrada dela elektrode od silicijuma povećava gustinu energije, ali je problem brzo pregrevanje.

Nekadašnja "Crvena zastava" je 12. avgusta 1954. godine potpisala ugovor sa "Fijatom" o otkupu licenci i tako je započela proizvodna tri vozila, a 1971. godine sa traka u Kragujevcu sišao je prvi domaći proizvod, popularni model "101", koji je proizveden u više od milion primeraka.

"Crvena zastava automobili" bila je na vrhuncu 1989. godine. Tada je bilo proizvedeno 220.000 automobila za 12 meseci, a imala je 53.337 radnika. Komponente je proizvodilo 280 preduzeća iz 130 gradova. Zastava je ukupno proizvela 4.100.000 automobila, od kojih je 650.000 izvezla u 76 država. Prestala je da postoji 21. novembra 2008. godine, osnivanjem "FAS-a".

Svet se drastično promenio u poslednjih 70 godina. "Fijat" je pre  60 godina smatran za jednog od najboljih proizvođača automobila na svetu, a modeli "dino" i "130" bili su prestižni, luksuzni, tehnički napredni i – skupi. Uspon japanskih, korejskih i sada kineskih proizvođača, primorao je "Fijat" da se udruži sa grupacijom "Pežo-Sitroen", u koncern "Stelantis". U proizvodnom programu više nemaju otmene kabriolete i raskošne limuzine i ograničili su svoj rad na segmente A, B i C.

image