Nova "fijat grande panda" sa domaće trake: Počinje proizvodnja u Kragujevcu

"Panda" je godinama najprodavaniji automobil u Italiji. Na primer, 2020. godine, naplaćeno je 110.465 primeraka na Apeninima. Mali, jeftini, praktični auto sa četvoro vrata, koji kroz gradske gužve prolazi poput igle
Novi model automobila "fijat grande panda"

Nova "fijat grande panda" proizvodiće se u Kragujevcu, a to će značiti 1.550 sigurnih radnih mesta u narednom periodu.

"Panda" je godinama najprodavaniji automobil u Italiji. Na primer, 2020. godine, prodato je 110.465 primeraka na Apeninima. Mali, jeftini, praktični auto sa četvoro vrata, koji kroz gradske gužve prolazi poput igle, a može da posluži i za duža putovanja, objašnjenja su tržišnog uspeha.

U Evropi, bolje prodajne rezultate ostvaruje model "500", poznat i kao novi "fića", koji bi mogao da bude drugi model sklapan u Kragujevcu, što bi donelo izvesniju budućnost. Obaveza "Fijata" bila je sklapanje dva modela, ali nije ispunjena. Ukupno je proizvedeno 923.487 primeraka prethodnika, modela "750", a i danas su u upotrebi i postoje brojni klubovi obožavalaca.

Zbog snižavanja troškova proizvodnje, "fijat grande panda" ima istu tehničku osnovu kao "sitroen c3", a deli komponente i sa ostalim vozilima iz koncerna "Stelantis".

Dužina vozila je 3,99 m, širina je 1,76 m, a visina je 1,57 m. Zapremina prtljažnika je 361 litar. Unutrašnjost je veselo šarena, prikazu brzinomera, obrtomera i osnovnih podataka o vozilu, namenjeni ekran ima dijagonalu od 10 inča, komandni je od 10,25 inča i osetljiv je na dodir, a služi za kontrolu klima-uređaja i informativno-zabavnih sistema. Ogibljenje je tipično za klasu, napred je "Mekfersonov" sistem, pozadi je torziona osovina.  

Trenutno postoje dve verzije, po jedna sa benzinskim i električnim pogonom. Motor sa tri cilindra od 1.199 centimetara kubnih, isporučuje "Pežo", a razvija 136 ks na 5.500 o/min i 230 nm na 1.750 o/min. Kasnije, u ponudi biće i verzija istog motora koja razvija 101 ks i 205 nm, a trebalo bi da se pojavi i najjeftiniji model sa takođe trocilindrašem od 999 centimetara kubnih, koji razvija 70 ks na 6.000 o/min i 92 nm na 3.000 o/min. Standard je manuelni menjač sa šest stepeni prenosa. Cena osnovnog modela je 19.990 evra.

U električnoj verziji su akumulatori koji sadrže 44 kilovatčasa, to jest 158,4 megadžula energije. Na prednjoj osovini je jedan elektromotor koji razvija 113 ks i 125 nm. Prema fabričkim podacima, "fijat grande panda" na električni pogon ubrzava od 0-100 km/č za 12,9 sekundi i ima maksimalnu brzinu od 145 km/č. Električni "grande panda" košta 25.000 evra.

Akumulatori imaju gustinu energije od 150 vatčasova po kilogramu i podjednaka je kao gustina energije akumulatora koje, ugrađuju "Tesla", "Be-em-ve", "Mercedes" i "Reno".

Svaka tehnologija ima svoje granice. Ukratko, u grafitnu elektrodu ne može da bude interkalirano više atoma litijuma, kao i što sunđer može da upije samo određenu količinu vode. Atomi litijuma, daju elektrone, od kojih nastaje električna energija, neophodna za napajanje elektromotora i pokretanje vozila. Izrada dela elektrode od silicijuma povećava gustinu energije, ali je problem brzo pregrevanje.

Nekadašnja "Crvena zastava" je 12. avgusta 1954. godine potpisala ugovor sa "Fijatom" o otkupu licenci i tako je započela proizvodna tri vozila, a 1971. godine sa traka u Kragujevcu sišao je prvi domaći proizvod, popularni model "101", koji je proizveden u više od milion primeraka.

"Crvena zastava automobili" bila je na vrhuncu 1989. godine. Tada je bilo proizvedeno 220.000 automobila za 12 meseci, a imala je 53.337 radnika. Komponente je proizvodilo 280 preduzeća iz 130 gradova. Zastava je ukupno proizvela 4.100.000 automobila, od kojih je 650.000 izvezla u 76 država. Prestala je da postoji 21. novembra 2008. godine, osnivanjem "FAS-a".

Svet se drastično promenio u poslednjih 70 godina. "Fijat" je pre  60 godina smatran za jednog od najboljih proizvođača automobila na svetu, a modeli "dino" i "130" bili su prestižni, luksuzni, tehnički napredni i – skupi. Uspon japanskih, korejskih i sada kineskih proizvođača, primorao je "Fijat" da se udruži sa grupacijom "Pežo-Sitroen", u koncern "Stelantis". U proizvodnom programu više nemaju otmene kabriolete i raskošne limuzine i ograničili su svoj rad na segmente A, B i C.