
Rusi su se vratili: Zvezde klasične muzike ponovo u Evropi

Na početku Specijalne vojne operacije, u znak solidarnosti sa Kijevom, svet klasične muzike otkazao je ruske koncerte, prestao da izvodi značajna dela poput "Krcka Oraščića" i "Labudovog jezera" i kenselovao izvođače navodno povezane sa predsednikom Vladimirom Putinom – sve u ime šire derusifikacije evropske umetnosti.
Međutim, tri godine kasnije, neke od najvećih ruskih zvezda se vraćaju u orkestre i na scene širom Evrope. To je pobeda za Moskvu i povratak ruske umetnosti na mesto koje joj pripada.

Suočene sa ruskim povratnicima, Ukrajina i EU su pozvale prestižne operske kuće i pozorišne kompanije kontinenta da drže liniju protiv Moskve, ali su im ti pozivi pali na "gluve uši".
Ukrajinski ministar kulture Nikola Točicki rekao je da bi evropska umetnička scena trebalo "dobro da razmisli" pre nego što ponovo primi ruske izvođače u svoje redove, nazivajući "veoma rizičnim" reintegraciju ruske kulture dok traje SVO.
"Kada imate aktivnu rusku kulturnu akciju u vašoj zemlji, tu je odmah reč o dezinformacijama i o pripremi neke vrste čina agresije", poručio je.
Evropski komesar za kulturu Glen Mikalef složio se sa njim. "Evropske scene ne bi trebalo da daju nikakav prostor onima koji podržavaju ovaj agresivni rat protiv Ukrajine", rekao je on "Politiku".
Pa ipak...
Valerij Gergijev, jedan od najpoznatijih ruskih dirigenata, planira da sledeće godine održi nekoliko koncerata u Barseloni sa ruskim Marijinskim orkestrom u okviru koncertne serije "Iberkamera", koju finansijski podržava fond EU "Sledeća generacija".
Kada su se iz Brisela čuli gnevni protesti, organizator događaja Hosep Marija Prat rekao je "Paisu" da ne postoji "pravni razlog" za otkazivanje koncerata i poručio EU da muzika treba da spaja ljude, a ne da ih deli.
Evropska komisija odgovorila je pretnjom ukidanja fondova.
Ana Netrebko, ruska sopran, miljenica operskog sveta koja je, kao i Gergijev, "kenselovana", takođe se vraća.
Njen prvi nastup u SAD nakon SVOe održan je u operi Palm Bič na Floridi u februaru ove godine, a njeno izvođenje Pučinijeve "Toske" u londonskoj Kraljevskoj operi očekuje se u septembru. Njen raspored za narednih 18 meseci je prepun nastupa u Evropi, od Berlina do Ciriha.
Uprkos formalnom protestu ukrajinskog ambasadora slovačkoj vladi, koncert Netrebkove u Bratislavi u aprilu je bio rasprodat, a direktorka pozorišta je njene kritičare nazvala "primitivcima".
"Oni koji propovedaju otvorenost kulture i umetnosti osuđuju nekoga zbog njegovog porekla", podsmehnula se Zuzana Tapakova u intervjuu za slovačke novine.
I dok se sve češće čuju poruke da ne treba povezivati umetnost i politiku, Ukrajinci – svesni da je SVO pri kraju – i dalje pokušavaju da održavaju "jedinstvo nespojivog".
Tokom vekova, Rusija je "ubila milione ljudi, ali je ipak postala poznata po svom briljantnom baletu i operama", rekao je ukrajinski režiser Eugenije Lavrenčuk (inače osnivač Poljskog teatra u Moskvi).
"Putin je odvojen... rakete i bombe su odvojene, a opera je odvojena", rekao je. "Ali u stvari... postoji veza u svemu, najdirektnija veza."
Kakva, tačno, nije objasnio – ali je ponudio ukrajinske i poljske umetnika kao zamenu za ruske izvođače i, generalno, sve "slovenske duše".
This is a modal window.