Vlada Srbije će učiniti sve da Muzej automobila nastavi da radi, izjavio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić posle sastanka sa premijerkom Srbije Anom Brnabić, na kome je dogovoreno da vlada preuzme osnivačka prava nad Muzejom automobila, saopšteno je iz MGSI.
Oglasili su se i iz Ministarstva kulture i u saopštenju naveli da je dogovoreno da Muzej automobila postane zaseban Muzej u okviru Muzeja nauke i tehnike, kao matičnog muzeja za očuvanje naučno-tehničkih kulturnih dobara. To je dogovoreno na sastanku koji je Gojkovićeva danas održala sa direktorom Muzeja automobila Bogdanom Petkovićem i naslednicima, kao i sa direktorom Muzeja nauke i tehnike Zoranom Levićem.
Vesić je rekao da je javnost sa pravom bila uznemirena jučerašnjim događajem kada su iz Muzeja automobila u Beogradu iznošeni eksponati i odnošeni u različite garaže, jer je taj muzej na tom mestu, nažalost, prestao da postoji.
Naveo je da je na sastanku sa premijerkom, koji je održan jutros, dogovoreno da Vlada Srbije preuzme osnivačka prava nad Muzejom automobila i da se u narednom periodu prvo napravi popisna komisija koja će popisati svaki eksponat i da će oni biti smešteni u državne garaže gde će biti čuvani, a da se u međuvremenu pronađe prostor koji će biti rekonstruisan kako bi tu bio otvoren Muzej automobila.
Nekoliko predloga za novu lokaciju
Naveo je da se ranije razgovaralo o prostoru kod Brankovog mosta koji je svojevremeno delom bio dodeljen Gradu Beogradu, a delom ostao u vlasništvu Republike Srbije.
Dodao je da je to prostor gde su nekada bile garaže saveznih organa, kada se pređe sa novobeogradske strane, kao i da postoji još nekoliko ideja gde bi mogao da bude Muzej automobila.
"U najkraćem roku ćemo zajedno sa ljudima koji rade u Muzeju automobila i naslednicima Bratislava Petkovića odrediti lokaciju, a onda ćemo uraditi projekat i početi rekonstrukciju. Kada rekonstrukcija bude završena, automobili koji će u međuvremenu biti popisani i propisno čuvani, biće izloženi na novoj lokaciji", objasnio je Vesić.
Dodao je da je siguran da ćemo u narednih nekoliko godina imati nov Muzej automobila kojim ćemo se ponositi i koji će imati sve sadržaje koje treba da ima moderan muzej, kao i da će biti mogućnosti da i ubuduće kupujemo nove eksponate i obogaćujemo muzej.
Vesić je rekao da je Muzej automobila veoma važan za Beograd i dodao da je veoma ponosan, jer je Beograd jedan od 11 gradova u svetu koji je imao takav muzej.
Istakao je da je Muzej automobila naša obaveza i prema preminulom Bratislavu Petkoviću koji je bio ministar kulture i pisac, te podsetio da su automobili koji se sada nalaze u Muzeju automobila njegov lični legat i zaostavština.
"Bratislav Petković je mnogo zadužio i Beograd i Srbiju i zato je naša obaveza da Muzej automobila dobije nov prostor i da se u tom muzeju čuva sećanje na tog divnog čoveka koji je i dalje sa nama, iako je prošlo tri godine od njegove smrti", dodao je Vesić.
Sporazum o preuzimanju i finansiranju
Iz Ministarstva kulture su saopštili da će sledeće sedmice Ministarstvo kulture, Muzej automobila i Muzej nauke i tehnike potpisati sporazum.
"Ministarstvo kulture je na sebe preuzelo obavezu da finansira delatnost Muzeja automobila, a ministar kulture i direktori Muzeja automobila i Muzeja nauke i tehnike u bliskoj saradnji radiće na iznalasku najboljeg rešenja za objedinjeni smeštaj zbirke Bratislava Petkovića, kao i ostale muzejske građe, čiji popis je u toku", navodi se u saopštenju.
Kako je želja direktora Muzeja automobila i članova porodice Petković da muzej bude u nadležnosti Republike Srbije, Ministarstvo kulture predložiće Vladi Republike Srbije nakon potpisivanja ugovora takvu odluku.
Ministarstvo kulture navodi da sa dva muzeja ulaže napore u cilju pronalaženja rešenja za trajni izlagački prostor za očuvanje i izlaganje očima javnosti ove vredne i značajne zbirke. Muzej nauke i tehnike, nakon dostavljenog popisa, izdaće i rešenje o utvrđivanju zbirke za kulturno dobro.
Podsetimo, najstariji automobil u kolekciji muzeja je "marot-gardon", Francuska, iz 1897. godine, vozilo na tri točka, drvene karoserije (jasen), sa sedištem za dve osobe. Kolekcija obuhvata originalne i restaurisane automobile među kojima se ističu: "ford" iz 1902, "lančija lamda" iz 1925, "sitroen B10" iz 1926, "bjuik 28-58 opera kupe" iz 1928, "škoda r6" iz 1929, aero 10 iz 1929, "alvis" iz 1930, "BMW 327/328" iz 1938, "rover 14"…
Muzej poseduje prateću opremu: točkove, trube, fenjere, radio-aparate, alate, vozačke dozvole, postere, trgovačke reklame, registarske tablice, prve saobraćajne propise i zakone.
U Muzeju se nalaze i zbirka fotografija, dokumenata starih alata i opreme, kao i biblioteka.