Digitalni rad zahteva poznavanje umetnosti, kao i ozbiljno vežbanje u programima i alatkama koje on sadrži. Digitalne ilustracije postoje godinama, ali ih ne bi trebalo poistovećivati sa AI (Artificial Inteligence) ilustracijama.
Sa razvojem Metaverzuma, menjaju se i naše potrebe za izražavanjem. Iz ovoga se rodila nova grana onlajn sadržaja. AI umetnost se pravi korišćenjem posebnih softvera za kreiranje slika - potrebno je da se unese nekoliko ključnih reči u program da bi se oblici pojavili i koliko god je moguće, precizno formirali. Ako u program ubacimo reči ''dečak, lopta, livada'' možemo dobiti gotovu kompoziciju koja sadrži ova 3 elementa. Možda neće izgledati savršeno precizno, niti će ličiti na našu zamisao, ali neverovatno je videti mnoštvo rezultata koji mogu da se dobiju sa malo informacija (i truda).
Na društvenim mrežama su se razvili brojni filteri i trendovi AI umetnosti, mnogi su stvarali slike od nekoliko ključnih reči ili su prerađivali svoje fotografije na ovaj način. Na početku je ovo bila interesantna igra i mnogima je bilo zanimljivo da posmatraju magično formiranje slike bez izjedne povučene linije ili poteza četke. Dovoljno je korišćenje tastature i svako može napraviti određenu kompoziciju koja je najčešće velika mešavina boja i tekstura.
Međutim, da li je ovo umetnost?
Mnogi profesionalci, amateri i ljubitelji umetnosti se ne bi složili. Ova tema je pokrenuta kada je AI ilustracija u Americi osvojila prvo mesto na takmičenju lepe umetnosti. Od tada su mnogi izjasnili svoje stavove i odbojnost prema nagrađivanju ovakvih radova. Umetnost je, pre svega, lična stvar. Bez obzira na medij, stil i temu rada, ono što delo čini osećajnim i značajnim, je ''duša'' koju svako delo ima. Ona se ne može isprogramirati i kompjuterski analizirati, već je potrebna iskrena veza između autora i materijala. Takođe, mnogi brinu da će ovakav metod rada zameniti profesionalne dizajnere i ilustratore.
Tehnologija je pomogla svetu umetnosti na mnoge pozitivne načine. Učinila je učenje i kreiranje dostupnijim, bržim, bogatijim. Postoji na stotine hiljada radova napravljenih u digitalnim programima, ali oni ne bi nastali bez vežbe i ruke autora.
Za AI umetnost nije potrebna veština, vreme, pa čak ni ljubav. Svako može opisati ideju u nekoliko reči i ostaviti da softver odradi svoje. Da li je ovo simpatična zanimacija? Da. Da li je iskren umetnički rad? Ne. Ovakav proces ne daje prostora za istraživanje, individualnost, produbljivalje. Čak i mnogi ljubitelji ovakvih ilustracija se slažu da ovo nije tradicionalan i ''ispravan'' pristup, već novitet koji daje nepredvidive i brze rezultate.
Uprkos svemu, AI radovi su postali hit i sigurno će se dalje razvijati. Pozitivne strane su buđenje interesovanja kod onih koji nisu do sada imali hrabrosti da se oprobaju u svetu umetnosti. U nekim slučajevima mogu biti i izvor inspiracije. Važno je da oni koji koriste AI i uživaju u ovakvim programima budu svesni razlike između kreativnosti i umetnosti. Možda će se ovi programi prilagoditi ljudima i za nekoliko godina posedovati mogućnost za pokazivanje individualnosti i autentičnosti. Do tada, AI filteri mogu ostati bezopasna razonoda. Svet umetnosti je prošao mnoge turbulencije kroz istoriju i ovo je jedna od njih. Vreme će pokazati koliko će zaista uticati na ostale medije koji se poštuju i primenjuju hiljadama godina.