Zašto slepo pratimo trendove čak i kada su štetni za nas
Bezbroj puta smo pratili trendove posebno u domenu mode i šminke - kupovali smo razne pudere, karmine, nosili "tutu" suknje iako nam uopšte ne pristaju. Svi smo upadali u te zamke i sklonost ljudi da prate trendove, čak i kada izgledaju smešno ili to predstavlja neki rizik, definitivno je česta pojava. Ispostavlja se da tako signalizujemo našu pripadnost, kažu stručnjaci.
Oko praćenja trendova postoje mnoge rasprave i često se postavlja pitanje kod koje grupe je ova pojava naročito snažna? Šta kažu psiholozi o praćenju trendova i postoji li način da se oslobodimo želje da prihvatimo najnoviju modu?
Praćenje trendova nije znak slabosti karaktera ili problema sa mentalnim zdravljem, kažu stručnjaci:
"Društvena povezanost je zaista primarna motivacija. U stvari, bila je neophodna za našu opstanak u prastarim vremenima - veoma smo motivisani da budemo u plemenu", pojašnjava psiholog Pamela Ratledž.
Društvena povezanost je toliko važna da se smatra jednom od osnovnih ljudskih potreba. Više psiholoških okvira tvrdi da su ljudske veze jednako važne kao i osnovne stvari kao što su pristup hrani i utočištu. Naravno da praćenje trenda na društvenim mrežama nije baš važno kao bežanje od sabljastog tigra, ali ipak ljudska evolucija je pripremila naše mozgove da se prilagode društvenim signalima.
Davanje pravih društvenih signala omogućava drugima da znaju kojoj grupi pripadate ili sa kojom želite da budete povezani, a te signale drugi prate i tumače, pojašnjavaju psiholozi. Ovo ponašanje se može kretati od stavljanja političkih nalepnice na auto do izbora određenog brenda odeće.
Svi su podložni
"Niko nije izuzet od praćenja mode, primećivanja trendova ili signaliziranja svog stvarnog ili percipiranog pripadnosti društvenim grupama. Naročito su skloni praćenju trendova deca, tinejdžeri i mladi", kaže Ratledž.
Kako deca počinju putovanje ka odrasloj nezavisnosti, traže načine da izraze svoju individualnost. Ironično, to može dovesti do ponekad očajničkih pokušaja da se dokaže pripadnost društveno kredibilnim grupama i može podstaknuti želju da se istaknete uz pomoć "virusnih" trendova.
"Morate da shvatite kako da se snađete u svetu. A da biste to uradili, morate da otkrijete ko ste", ističe Ratled, a piše Našonal Džiografik.