Koja je boja vašeg raspoloženja

Da li vas žuta boja čini nervoznim, a plava utiče na to da se osećate staloženo i mirno? Boje utiču na naše raspoloženje kroz različite asocijacije. Ljudski mozak povezuje tople boje, kao što su crvena, narandžasta i žuta, sa nizom osećanja, uključujući strast, udobnost, bes i moć, dok hladne boje - kao što su plava, zelena i ljubičasta, imaju suprotan efekat, stvarajući umirujuću atmosferu koja se suprotstavlja osećanju anksioznosti.

Od davnina se na teritoriji Kine i Egipta u lečenju ljudi koristila metoda hromoterapije, odnosno metoda lečenja bojama. Iako su savremeni naučnici skeptični kada je  delotvornost metode u pitanju, ne poriču činjenicu da boje mogu imati kratkoročni uticaj na mentalno stanje ljudi. Različita istraživanja došla su do zanimljivih rezultata:

Psihologija doživljavanja boja bavi se načinom na koji određene boje, njihove nijanse i podtonovi utiču na čoveka. Istraživači Endrju Eliot i Markus Mejer svojevremeno su bili ubeđeni kako će, imajući u vidu količinu različitih boja, psihologija boja biti razvijena naučna oblast. Međutim, na opšte iznenađenje, postoji mali broj teorijskih i empirijskih radova u kojima su se istraživale boje i njihov uticaj na mentalno funkcionisanje ljudi, a čak i oni su se više oslanjali na doživljaje više nego na naučna saznanja.

Da su boje jedan od najjačih komunikacionih mehanizama koji utiče na raspoloženje i motivaciju, koji može čak izazvati i fizičke reakcije, utvrdili su savremeni naučnici pozivajući se na psihologiju boja. 

Iako je placebo efekat poznata stvar, još jedna potvrda o postojanju ovog fenomena došla je iz oblasti istraživanja korelacije boja i mentalnog stanja. Ispitanici koji su bili podeljeni u dve grupe dobili su "prazne" tabletice obojene različitim bojama - jedna grupa dobila je tabletice toplijih tonova (žute, narandžaste i crvene), dok je druga dobila tabletice hladnih tonova (zelene, plave i ljubičaste). Rezultat već možete naslutiti: grupa čije su tabletice bile toplih tonova imala je bolje rezultate od one koja je dobila tabletice hladnih tonova.

Poslednjih decenija, kada je psihologija ljudi i potrošača postala zanimljiva, ne samo psiholozima, već i stručnjacima u oblasti marketinga i prodaje, kao i umetnicima i dizajnerima, tema uticaja boja na psihu čoveka došla je do izražaja i najzad postala tema interesovanja i istraživanja naučnika i eksperata iz navedenih oblasti.

Marketing i boje

Eksperti za marketing već duže vreme istražuju uticaj boja na to kako se neki proizvod doživljava i čine sve da nateraju kupca da nesvesno poželi proizvod koji vidi na reklami, a uporište traže upravo u psihologiji boja. Upravo zato su luksuzni proizvodi najčešće predstavljaju u crnoj boji - jer crna asocira na raskoš, a noviteti iz oblasti tehnologija i raznorazni "gedžeti" u srebrnoj - ova boja najviše asocira na inovacije i budućnost. Crvena boja većinu ljudi asocira na opredeljenost i smelost, a zbog svog intenziteta privlači pažnju, zbog čega se često sportski automobili predstavljaju upravo u ovoj boji, a koristi se i za pakovanja parfema koji imaju intenzivnije mirisne note. Nasuprot crvenoj, koja asocira na smelost, plava boja obično se povezuje sa osećanjem bezbednosti i sigurnosti, zbog čega su često porodični automobili u ovoj boji. Takođe, logotipi društvenih mreža često se kreiraju u plavim nijansama, čime se njihovim korisnicima šalje poruka da je osećaj sigurnosti prioritet.