Magazin

Gledanje kratkih TikTok snimaka pogoršava dosadu, a ne smanjuje je kako se do sada mislilo

"Preskakanje" sa jednog na drugi snimak i prebrzo "skrolovanje" početnom stranom platforme navodi ljudski mozak da brže gubi interesovanje i postaje manje fokusiran, pri čemu se, posledično, samo pojavača osećaj dosade, upozoravaju stručnjaci. Imajući u vidu da su mlađe generacije naročito podložne uticaju društvenih mreža, oni savetuju da se prednost daje dužim snimcima koji manje "uvlače" u zamku kratkotrajnih užitaka i duže zadržavaju koncentraciju.
Gledanje kratkih TikTok snimaka pogoršava dosadu, a ne smanjuje je kako se do sada mislilo© Canva / sundaycreativestudio

"Skorlovanje" društvenim mrežama poput TikToka, Jutjuba, Instagrama i slično radi gledanja kratkih video-snimaka nimalo ne utiče na smanjenje osećaja dosade, već je samo produbljuje, pokazala su najnovija istraživanja koja su sproveli naučnici Univerziteta Toronto-Skarboro. 

Kratki video-snimci negativno utiču na pažnju

U nekoliko pojedinačnih istraživanja učestvovalo je više od 1.200 ljudi, koji su odgovarali na niz pitanja koja se tiču načina na koji gledaju sadržaj na društvenim mrežama, kao i ona koja se tiču njihovih osećaja prilikom skrolovanja. Većina ispitanika izjavila je da se osećaj dosade pojačavao kada su imali priliku da brzo "skaču" sa jednog kratkog video-snimka na drugi, kao i da se taj osećaj nije toliko intenzivirao kada bi dobijali da gledaju jedan zapis koji traje duže (oko 10 minuta).

Pritom, odgovori su bili približno isti i kod ispitanika mlađih generacija, i kod onih srednjih godina, prenosi Gardijan, pozivajući se na naučnu studiju objavljenu na Džornal of Eksperimental Sajkolodži. Jedina kategorija ispitanika koja nije primetila razliku u doživljavanju kratkih i dugih video-snimaka bili su pripadnici starijih generacija koji su učestvovali u istraživanju.

Stručnjaci savetuju da se češće gledaju duži video-snimci

Istraživanja uticaja TikToka na ljudski mozak još uvek su u početnim fazama, već sada naučnici imaju određene zaključke, koji nažalost nisu nimalo optimistični. Do sada je ustanovljeno da TikTok, Instagram Rils i Jutjub Šorts "uvlače" publiku u zamku kratkotrajnih užitaka, čime se nedvosmisleno izazva zavisnost, kao i da su najveće promene uočene kod adolescenata, koji su "najranjivija" kategorija.

Kako bi se zadržao nivo koncentracije i smanjio osećaj dosade, stručnjaci preporučuju da se prednost da video-sadržaju koji traje duže, kao i da se snimci gledaju bez "preskakanja" eventualno nezanimljivih delova. Oni su istakli i da se na taj način može postići više zadovoljstva, nego kada se gleda nekoliko desetina kratkih zapisa.

image