"Selfi turizam" uzima maha - bitnije fotografije na mrežama, od ljudi i znamenitosti
Negativni uticaji "selfi turizma" dramatično su porasli poslednjih godina i sada UNESKO upozorava da taj trend može izazvati uništavanje kulturnih znamenitosti. Prema ovoj organizaciji, "selfi turizam" se odnosi na talas putnika koji posećuju destinacije prvenstveno da bi fotografisali i delili slike na mrežama, često sa ikoničnim znamenitostima u pozadini.
Za razliku od tradicionalnih porodičnih fotografija snimljenih ispred lokacija kao što je Ajfelova kula, rastući trend podrazumeva da turiste biraju destinacije za putovanja samo zato što su "estetične" i idealne su za sadržaj na Instagramu. Rezultat su "prenatrpane" destinacije, što negativno utiče na lokalnu zajednicu i kulturu.
"Ovaj fenomen je dobio značajnu pažnju sa pojavom društvenih mreža, gde vizuelno privlačan sadržaj podstiče angažovanje korisnika. Dok su se ljudi oduvek fotografisali na odmoru, fokus se pomerio sa snimanja uspomena na stvaranje trenutaka za deljenje na mrežama, često sa ciljem da se pridobiju lajkovi, pratioci i slava", saopšteno je iz UNESKA.
Važne su slike na mrežama, a ne toliko uživanje u destinaciji
Trend ima nekoliko negativnih uticaja. "U mnogim slučajevima, to je dovelo do prenatrpanosti na određenim znamenitostima, stvara se pritisak na lokalnu infrastrukturu i doprinosi degradaciji ukupnog iskustva posetilaca. Neke destinacije, koje su ranije bile manje poznate, dovedene su u središte globalne pažnje putem društvenih mreža, što je rezultiralo porastom posetilaca koji mogu uticati na lokalno okruženje i zajednice", pojašnjeno je iz ove institucije.
Pored nepoštovanja lokalne zajednice, posetioci nemaju obzira ni prema znamenitostima:
"Pored toga, fokus na snimanju savršene fotografije ponekad može da dovede do nepoštovanja ili lošeg ponašanja, kao što je ulazak na posed, vandalizam ili čak nesreće, jer se ljudi jako trude da bi napravili idealan snimak".
Takođe, na nekim mestima gde je destinacija "eksplodirala" na društvenim mrežama ili postala viralna, prilivom posetilaca je teško upravljati, a lokalne zajednice se bore da sprovedu zaštitne mere dovoljno brzo da podnesu nalet. Ovaj momenat ugrožava održivost turizma podstičući veliki broj posetilaca da se okupljaju u određenim oblastima, što često dovodi do masovnog turizma.
Unesko je upozorio da ljudi koji pokušavaju da uhvate "savršenu" sliku mogu "umanjiti autentično iskustvo putovanja, smanjujući angažovanje na kulturnim i istorijskim značajem mesta". Nažalost, ovo izaziva nezadovoljstvo u lokalnim zajednicama, a u nekim slučajevima, kao na Majorci u Španiji, može dovesti do protesta i demonstracija.
Kombinacija neprikladnog ponašanja posetilaca i pritiska na zajednicu, na primer, dovela je do nemira i svađa između stanovnika i turista u mnogim oblastima Španije. Nekulturno ponašanje, uključujući nepoštovanje i snimanje selfija, izuzetno je štetno jer uči pojedince da fotografišu mesto, umesto da razumeju njegov značaj, piše Miror.
Nažalost, u svetu u kom živimo preko telefona, čini se da će "selfi turizam" tu da ostane. Neke destinacije počinju da primenjuju strategije upravljanja posetiocima, kao što je ograničavanje broja posetilaca, uvođenje vremenskih ulaznica ili čak potpuno ograničavanje pristupa određenim oblastima.