Ozempiku su posvećene pesme i komični skečevi i činjenica je da preuzima Holivud i osvaja pop kulturu. Kako su Opra Vinfri, Keli Klarkson, Ilon Mask i druge poznate ličnosti priznale da su koristile lekove za mršavljenje, postavlja se pitanje - ko do sada nije čuo za "magičnu" injekciju?
Rastuća popularnost Ozempika je podržana snažnim povratkom Y2K kulture, trenda koji otelotvoruje nostalgiju milenijumske mode, pop kulture i muzike i, naravno, ikona poput Paris Hilton, Britni Spirs, Kristine Agilere i Kejt Mos. Sa farmerkama na kukovima i pirsingom na pupku, oživljavanje Y2K vratilo je opsesiju ekstremne mršavosti koja je definisala eru "heroinskog šika".
Ozempik i Y2K
Ozempik je imao svojih pet minuta slave tokom Berlinske nedelje mode kada je brend Namilia "poslao" manekenku na pistu u majici sa natpisom I love Ozempic. Provokativna majica bez rukava izazvala je reakcije korisnika društvenih mreža i štampe, a neki su taj potez ocenili kao "toksičan i površan".
Nakon digitalne reakcije modni brend je objavio da majica nikada nije bila namenjena da se prodaje, već kao "ironičan slogan koji 'komentariše' pritiske slave, kulturu slavnih i nerealne ideale".
"Heroin šik" se vratio
Kan, nemačko-turski model koja se pojavila na reviji pomenutog brenda ističe da razume bes koji se javio na mrežama. Ona veruje da poruka majice nije bila da slavi Ozempik, već da kritikuje kako se u modu vraća "heroin šik" - estetika koja se povezuje sa mršavim i bledim modelima. Prilično problematičan izraz "heroin šik" skovao je fotograf David Sorentiž, čije su fotografije pomogle popularizaciji izgleda blede kože, tamnih podočnjaka i veoma mršave figure.
Za Kan, "heroin šik" je još jedan izraz koji "pravi" trendove tela. "Svakih nekoliko godina postoji novi trend. 'Heroin šik' definitivno ima veliki povratak u industriju. Ranije je to bio "bodi pozitiviti", ali od skora, sve manje vidimo modele sa oblinama na pistama", kaže ona, a piše Dojče vele.
Zbogom "bodi pozitiviti"
Kao jedan od retkih modela sa oblinama u industriji, manekenka primećuje povratak "XS" veličine. Ističe da se ponovo traže visoki, mršavi modeli.
"Često bi mi potvrdili angažman, a zatim ga otkazali nakon provere sa stilistima zbog moje veličine, kao što se desilo sa jednom prestižnom modnom kućom", rekla je Kan. Najnoviji izveštaj Vog Biznisa potvrđuje ova zapažanja: U sezoni jesen/zima 2024. manje od 1 odsto modela na revijama u Njujorku, Londonu, Milanu i Parizu bilo je "plus-sajz".
Mršavi nikada nisu izašli iz mode
"Društvo je uvek osuđivalo težinu. To je moralno pitanje od kasnog 19. veka. Ako imate višak kilograma, smatrate se lenjim, glupim, neobrazovanim, moralno korumpiranim ili nezainteresovanim", kaže profesorka sociologije Vila Braslavski. Ona strahuje da bi ovom normalizacijom lekovi za mršavljenje poput Ozempika mogli da intenziviraju sramoćenje tela.
"Za žene, percepcija o tome šta je 'prava' težina uvek je bila ograničenija nego za muškarce. Oduvek se o ženama sudilo pre svega na osnovu njihovog izgleda. Previše mršava, previše debela, previše mišićava, previše lepa ili nedovoljno lepa - stalno se ritikuju žene", dodaje.
Međutim, kritike, povratak "heroin šika" i popularnost Ozempika ne sprečavaju Kan da nosi svoju Y2K odeću, kako na pisti, tako i na ulicama. I dalje postoje brendovi za koje pozitivna slika tela nije samo trend:
"Da slave Ozempik ne bi 'slali' modele sa oblinama na pistu. A ja nisam jedina", objašnjava.
Dakle, da li Ozempik podstaknut Y2K kulturom znači kraj pozitivnosti tela? Kanov odgovor je jasan: "Ne, ni za milion godina".
Kako je lek za dijebetes postao tako popularan
Ozempik je uveden 2017. godine kao injekcioni lek za dijabetes. Njegov aktivni sastojak je semaglutid, a lek je postao viralan na društvenim mrežama pre dve godine nakon što su influenseri počeli da dele svoja iskustva neobično brzog gubitka težine. Danas hešteg Ozempik ima milione pregleda na TikTok i Instagramu.
U nekom trenutku, lek su počeli da koriste ne samo ljudi koji se bore sa gojaznošću ili dijabetesom, već i oni koji su jednostavno želeli da smršaju za leto. Postao je toliko popularan da je česta njegova nestašica što je posebno teško za pacijente sa dijabetesom kojima je potreban.