Magazin

Deca roditelja koji provode mnogo vremena sa telefonima u rukama imaju više poteškoća u govoru

Formiranje komunikacionih veština je jedan od glavnih aspekata razvoja deteta. Prethodna istraživanja pokazala su da na razvoj reči kod dece utiče to koliko oni provode vremena koristeći telefone i tablete, ali se ispostavilo i da vreme koje roditelji provedu sa gedžetima u rukama igra važnu ulogu.
Deca roditelja koji provode mnogo vremena sa telefonima u rukama imaju više poteškoća u govoru© freepik/freepik

Danas je prosto nezamislivo da se popodne provede bez mobilnog telefona ili tableta u rukama: na roditeljskim grupama je uvek neko važno obaveštenje, preostalo je nešto posla da se završi, a tu su i društvene mreže, na kojima gotovo uvek ima nešto zanimljivo (ili nam se tako makar čini). Ali, koliko navika korišćenja gedžeta utiče na sposobnosti dece? Stručnjaci kažu - dramatično.

Koliko vremena sa gedžetima je mnogo, a šta je "norma" za odrasle

U istraživanju estonskih naučnika učestvovalo je 421 dete uzrasta između dve i po i četiri godine, kao i njihovi roditelji. Ispitanici su podeljeni u tri grupe, zavisno od toga koliko vremena dnevno su roditelji provodili koristeći neki gedžet, bilo da je u pitanju mobilni telefon, tablet ili računar.

Za odrasle je definicija kratkog korišćenja gedžeta bila do dva sata dnevno, srednjeg - od dva do četiri sata, a dugog više od četiri sata dnevno. Vreme korišćenja gedžeta koje se uzimalo u obzir odnosilo se na vreme provedeno kod kuće, odnosno vreme koje bi roditelji trebalo da provode sa svojim mališanima.

Kako vreme koje roditelji provedu koristeći gedžete utiče na razvoj reči kod dece

Ispostavilo se da su vreme koje roditelji kod kuće provode koristeći gedžete usko povezano sa razvojem reči kod dece. Deca čiji su roditelji koristili telefone i tablete dugo (više od četiri sata dnevno) imali su neuporedivo manji fond reči i slabije poznavali gramatička pravila od vršnjaka čiji su roditelji manje vremena provodili sa gedžetima u rukama.

Ovakve rezultate naučnici su objasnili različitim faktorima: prvi i osnovni jeste nedostatak lične komunikacije, u kojoj se zapravo i formiraju prve reči, prve rečenice. Drugo - notifikacije koje konstantno pristižu na telefone i tablete smanjuju pažnju roditelja, zbog čega dete sporije usvaja nova znanja i pamti gramatičke konstrukcije.

Jesu li razvojne igrice dobre za učenje jezika

"Iako su se elektronske knjige i pojedine razvojne aplikacije zaista pokazale dobro kada je učenje jezika u pitanju, naše istaživanje je pokazalo da je u prvih par godina života deteta lična komunikacija sa roditeljima mnogo značajnija", navedeno je na portalu Frontiers in Divelopmental Sajkolodži. 

Zbog toga je važno da se vreme provedeno na telefonu redukuje koliko je god moguće, a što više da na značaju usmenoj komunikaciji. Tako će mališani bolje savladati slova, reči i gramatiku, a u idealnom slučaju, u ranom uzrastu progovoriti i na dva jezika, u većoj ili manjoj meri. Aplikacije mogu biti "pomoćnici", ali nikako dominantni u savladavanju komunikacionih veština.

image