Mnoge kompanije su otpustile radnike pripadnike Zed samo nekoliko meseci nakon što su ih zaposlili, a izvestan broj vlasnika preduzeća reklo je da oklevaju da dovedu tek svršene diplomce zbog zabrinutosti oko njihove radne etike, komunikacijskih veština i spremnosti da urade posao, prema prema novom izveštaju koji je sproveo Intelligent.
"Što se tiče Srbije i ovog problema, nemamo još podataka", kaže za RT Blakan Miloš Turinski, menadžer za odnose sa javnošću Infostuda i dodaje:"Ali ako pričamo u kontestu tržišta rada i kakve promene generacija Zed donosi sa sobom negde se stiče utisak da se svi manje-više žale da je ovo generacija specifična i teška. Međutim, treba imati u vidi da svaka generacija donosi nešto sa sobom, kao što su doneli i prethodnici, milenijalci. Ova generacija prevashodno zna šta neće, ne bave se pošto-poto bilo kojim poslom i ne trpe loše radne uslove, loše menadžere i slično".
Sagovornik potvrđuje da im nedostaju "soft skils", odnosno komunikacijske veštine.
"Svakako da im fale 'soft skils', zašto što je to generacija odrasla na digitalu, internetu i nedostaju im te veštine za komunikaciju, poslovnu etiku. Takođe, nedostaju i radne navike i da znaju neke obaveze. Opet, treba uzeti u obzir da se vremenom mnoge stvari uče i usvajaju. Zato treba da se nađe novi jezik između njih i poslodavaca i da se usklade i očekivanja. Neophodno je raditi na privikavanju, jer oni dolaze sad u većoj meri na tržište rada i u jednom momentu će činiti većinu radno sposobnog stanovništa", ističe Turinski.
Posebno osetljiva teme jeste plata i očekivanja mogu da budu veoma nerelana:
"Nerealna su očekivanja od prve plate i pripadnici ove generacije, hajde da ne generalizujemo, ali ipak očekuju visoke prve zarade naspram redovnih zarada", naglašava Turinski.
Nije lako ubediti ih da se posao ne može raditi na daljinu ili onlajn, a takođe ne žele da budu početnici koji su u prolazu:
"Ono što je ova generacija istakla kroz neka naša istraživanja jeste da im je na prvom mestu da kompanija bude finansijska stabilna, da postoje dobri međuljudski odnosi, da imaju mogućnost za napredovanje, da mogu da komuniciraju sa nadređenima i da se pitaju za neke stvari, a da ne budu početnici koji su samo u prolazu. Jako im je bitna svrha posla kako na mikro tako na makro planu, odnosno da njihov posao ima širi značaj. Što je dodatno interesantno, jeste da su oni digitalna generacija koja je odrasla na telefonima, laptopu, internetu i teško ih je ubediti da posao ne može da uradi onlajn ili od kuće. Zato pridaju veliki značaj radu od kuće ili hibridnom modelu rada, jer im je bitan poslovni i privatni balans", ističe sagovornik.
Šta otkriva istraživanje koju je sproveo Intelligent
Anketa ukazuje da je jedno od šest firmi reklo da okleva da zaposli nedavno diplomirane studente zbog zabrinutosti oko toga koliko su spremni za posao, kao i zbog svojih komunikacijskih veština i profesionalizma. Šest od 10 poslodavaca već je otpustilo diplomce koji su primljeni 2024. Svaki sedmi je rekao da bi se mogao uzdržati od zapošljavanja novih diplomaca i sledeće godine. Istraživanje je sagledalo odgovore skoro 1.000 poslovnih lidera, koji su otkrili jak skepticizam kompanija o tome koliko su pripadnici generacije Zed vredni kao zaposleni, prenosi Njuzvik.