Magazin

"Fokus na putu": Koliko je korišćenje telefona tokom vožnje zapravo opasno i kako da sprečimo nezgodu

U okviru akcije "Fokus na putu", koju saobraćajna policija sprovodi između 7. i 13. oktobra, kontrolisaće se upotreba mobilnih telefona u saobraćaju i sankcionisati prekršaji. U kojoj meri korišćenje telefona ugrožava bezbednost na putu, zbog čega uopšte posežemo za njim tokom vožnje i kako svako od nas može doprineti većoj bezbednosti u saobraćaju?
"Fokus na putu": Koliko je korišćenje telefona tokom vožnje zapravo opasno i kako da sprečimo nezgodu© Canva / perfectlab

Zbog samo par sekundi korišćenja telefona tokom vožnje posledice mogu biti dramatične i doživotne - od teških telesnih povreda, preko invaliditeta, pa sve do fatalnog ishoda. Žrtve ove navike nisu samo vozači, već i drugi učesnici u saobraćaju, uključujući i pešake, koji čak i na trotoaru, koji je predviđen za njihovo kretanje, mogu biti "pokošeni" ako se izgubi kontrola nad vozilom.

Crna statistika zabrinjava stručnjake

Podaci Agencije za bezbednost saobraćaja nisu nimalo utešni: procenat vozača u Srbiji koji krše Zakon i nepropisno koriste mobilne telefone tokom vožnje kreće se i do 10 procenata, čime se ozbiljno ugrožavaju životi svih na drumu. Pešaci su tek nešto malo odgovorniji po ovom pitanju - oko 5 procenata njih tokom prelaska ulice gleda u telefon ili nepropisno koristi slušalice.

Istraživanja stručnjaka naročito obeshrabruju: korišćenje telefona tokom vožnje povećava rizik od saobraćajne nezgode za 4 do 20 puta, čineći ovaj prekršaj jednim od najvećih problema današnjice, koji svake godine odnese na stotine hiljada života širom sveta. Ova navika je, prema podacima relevantnih izvora, čak 6 puta rizičnija od vožnje u alkoholisanom stanju.

Zbog čega posežemo za telefonom tokom vožnje

Razloga za korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje ima mnogo, ali ni jedan nije dovoljno dobar da bi se rizikovao život. Osim što vozači misle da je dobijena poruka na telefonu isuviše važna, a poziv neodložan, mladi često koriste telefon tokom vožnje i zbog FOMO fenomena, odnosno straha da ne propuste neko dešavanje ili objave prijatelja na društvenim mrežama.

Sprovedene ankete pokazuju da vozači često misle da mogu da "multitaskuju", a da to ne umanjuje njihov fokus na put, kao i da se njima sigurno neće desiti da izgube kontrolu nad vozilom ili izazovu saobraćajnu nezgodu, jer su iskusni vozači. Još jedan razlog koji se navodi na portalu Zebra jeste i taj što nam je u vožnji često dosadno, pa pokušavamo vreme da "ubijemo" uz telefon.

Bezbednost u saobraćaju je odgovornost svakoga od nas

Pitanje bezbednosti u saobraćaju trebalo bi da bude odgovornost svakog vozača i svakog pešaka onog momenta kada kroči na drum, a ne nešto čega ćemo se prisećati tek onda kada u vestima vidimo da je još jedna osoba povređena ili nastradala u nezgodi. Načina za borbu sa ovom navikom ima nekoliko, a šta je najbolje za vas - procenite sami.

Stručnjaci savetuju da se prilikom ulaska u automobil telefon prebaci u "avionski" režim, ili makar prebaci u "sajlent mod", kako dolazeće notifikacije ne bi odvlačile pažnju, a ako vam je teško da ostanete fokusirani, umesto razgovora ili dopisivanja pustite muziku ili audio-knjigu. Ako baš morate da se javite ili pročitate poruku, sačekajte do prvog bezbednog mesta za isključenje i uzmite telefon u ruke tek kada se zaustavite.

image