Popularni trik za uštedu goriva može dovesti do kvara automobila

U nastojanju da što više smanje potrošnju goriva, vozači pribegavaju raznim metodama. Neke od njih su opravdane i delotvorne, a neke potpuno besmislene i vrlo štetne.

Postoji uvreženo mišljenje da je vožnja na malom broju obrtaja dobra: vozači veruju da se na taj način smanjuje potrošnja goriva, redukuje emisija štetnih gasova u atmosferu i čuva motor. Ali, u stvarnosti ova taktika ne donosi ništa dobro. Štaviše, pokazala se kao veoma štetna po četvorotočkaša, upozorili su eksperti. 

Zbog čega ne treba voziti na malom broju obrtaja

Pri vožnji na malom broju obrtaja motor se otežano hladi, a fluidi koji služe za podmazivanje čitavog sistema se ne transportuju na adekvatan način. Ovo može dovesti do preranog habanja komponenti motora, koje se odražavaju i na njegov životni vek. 

Posebno je štetno ubrzavanje iz niskih obrtaja: ukoliko treba da naglo dodate gas trebalo bi da prethodno prebacite automobil u nižu brzinu (kako bi se povećao broj obrtaja), pa tek onda da dodate gas, savetuju stručnjaci. 

Izuzetak je moguće napraviti u dva slučaja

Voziti automobil na malom broju obrtaja na uzbrdici ili kada je on preopterećen - pun putnika ili stvari koje se prevoze, takođe je posebno štetno. U takvim okolnostima je mnogo bolje voziti u nižim brzinama, tako da motor radi na višim obrtajima, jer će tako imati snage da se izbori sa opterećenjem.

Jedino kada je sasvim u redu voziti na obrtajima koji su niži od "idealnih" vrednosti jeste kada se vozi u ravni ili nizbrdo. Ali i tada treba imati na umu da ne treba ići u krajnost, jer se može dogoditi da nekoga treba obići, za šta je ipak potrebno dodati gas.

Idealno je voziti na ovom broju obrtaja

Vozači bi, kako bi što više štedeli automobil, trebalo pre svega da ga "osećaju". Šta to znači? Znači da bi trebalo da po zvuku prepoznaju kada se on "guši", odnosno kada je broj obrtaja isuviše mali da bi motor pravilno radio, kao i da prepoznaju kada je vreme da se prebaci u veću brzinu.

Ovaj osećaj dolazi sa vremenom, a dok se ne stekne, stručnjaci savetuju vozačima da se pridržavaju preporučenih vrednosti: prebacivanje u veću brzinu trebalo bi da se kod benzinaca vrši na oko 2.500 obrtaja, a kod dizelaša na 2.000. Naravno, uz opasku da ove vrednosti mogu varirati od automobila do automobila.