Vrednost industrije ovog napitka za ovu godinu se procenjuje da iznosi između 2 i 3 milijardi dolara na globalnom nivou, prema najnovijim istraživanjima. Pije se u svim delovima sveta, a toliko je popularno da je i kod nas postalo jedna od omiljenih poslastica, uglavnom među mladima.
"Babl ti" je napitak od čaja, čiji su glavni sastojci kuglice od tapioke, koji se dobijaju iz biljke manioke. Imaju teksturu želea i neizostavan su deo svakog "babl tija". Međutim, ovo piće nije dobilo ime po njima, već po mehurićima i peni koja se dobija nakon mućkanja čaja, kako bi se oslobodili ukusi.
Ukus kuglica je prilično blag i neutralan a ove tamne loptice se žvaću između gutljaja, tako da je njihova tekstura, a ne aroma, zapravo najveća zabava za čula. Ove kuglice se nazivaju i "bobe", odakle je napitak nosi i ime "boba čaj".
Čaj, slatka užina ili zdravo piće
"Babl ti" se prodaje širom sveta, sa različitim ponudama i kombinacijama ukusa, ali mnogi ne znaju osnovne sastojke. Da li je to čaj sa dodatkom šećera? Da li je to samo mleko sa sirupom i tamnim kuglicama? Pošto je čaj, da li to znači da je zdravo piće?
Rane verzije napravljene su od ledenog crnog čaja, u kombinaciji sa mlekom. Sada su dostupni brojni drugi ukusi, pa se u osnovi mogu koristiti čaj od jasmina, zeleni, beli... Pored njih, industrija se toliko razvila da sada postoje i brojne slatke, voćne baze, koje se uopšte ne moraju služiti sa mlekom. Količina šećera u napitku može da se bira po želji, što znači da "babl ti" ne mora biti previše sladak i kaloričan, a u klasičnom receptu se najčešće koristi braon šećer.
Tapioka kuglice danas takođe imaju brojne zamene, u zavisnosti od države, pa se u "babl ti" mogu dodati komadići aloja vere ili želatinasti komadi voća.
Poreklo "napitka s kuglicama"
"Babl ti" dolazi iz Tajvana, gde se pojavio osamdesetih godina. U originalnom obliku je to bio crni čaj sa mlekom i šećerom, koji bi se dobro promućkao sa ledom, poput koktela. Vlasništvo nad receptom, u koji su naknadno dodate kuglice tapioke, nikada nije zvanično određeno, ali je definitnvo postao simbol kuluture i nacionalnog identiteta Tajvana.
Bio je to revolucionarni izum, jer ne samo da su hladna pića bila neuobičajena, već je ideja o konzumiranju hrane i pića iz zadovoljstva tek počela da raste u posleratnom Tajvanu. U narednim godinama, ovi ukusni hladni napici su se mogli svuda pronaći.
Ubrzo se proširio i na druge azijske zemlje, kao što su Kina, Japan, Južna Koreja, Filipini, Tajland i Vijetnam, gde je recept bio prilagođen lokalnim ukusima i sastojcima. Zatim, došao je i do zapadnog sveta.
Neki od većih proizvođača "babl tija" u Tajvanu su za Si-En-En rekli da im je drago da je piće poput ovog zaslužno za predstavljanje njihove kulture ostatku sveta. Dakle, ako vam je Azija isuviše daleko, uvek je možete "okusiti" u ovom slatkom čaju i kuglicama.